آموزش نماز

آثار و برکات نماز

آموزش نماز

آثار و برکات نماز

اخلاص در عبادت

همه عبادت ها باید به قصد قربت انجام گیرد و اگر گوشه ای از آن برای غیر خدا باشد، آن عمل باطل است.

مثال: اگر در نماز که یکی از واجبات است نیتی غیر از خدا را داشته باشیم مثلا قصد ریا داشته باشیم، آن نماز باطل است.

اگر یکی از مستحبات هم به قصد ریا انجام گیرد، یا زمان عبادت(اول وقت خواندن) و مکان آن(در صف اول یا در مسجد خواندن) برای غیر خدا باشد، نماز باطل است. حتی اگر در زمستان، کنار بخاری بایستد که هم گرم شود و هم نمازش را بخواند باز هم نمازش باطل است.

خداوند عملی را می پذیرد که از جهت شرایط زمانی و مکانی و کیفیت و خصوصیاتش، همه خالص باشد و برای او شریکی قرار داده نشود:« و لا یشرک بعباده ربه احدا» در حدیث است:«اگر رزمنده ای در جبهه، بخاطر تعصب یا به دست آوردن غنائم جنگی یا اظهار قدرت و شجاعت و امثال این موارد بجنگد این جهاد او هیچ ثواب و ارزشی ندارد.

داشتن اخلاص و دوری از ریا به قدری حساس و مشکل است که در حدیث از امام حسن عسکری(ع) می خوانیم:« ورود شرک در کارهای انسان از حرکت مورچه در شب تاریک، روی سنگ سیاه سخت، بی نمودتر است.

حضرت علی(ع) درباره اخلاص، سخنان بسیاری دارد که به چند نمونه اکتفا می شود:

- «الاخلاص غایه»: نیت خالص هدف نهایی است.

- «الاخلاص اعلی الایمان»: اخلاص بلندترین جایگاه ایمان است.

- «العمل کله هباء الا ما اخلص فیه»: همه تلاش ها بر باد است مگر آنکه دارای اخلاص باشد.

- «ثمره العلم اخلاص العمل»: نتیجه علم به عظمت خدا، آن است که انسان برای غیر از او کار نکند.

- «با لاخلاص ترفع الاعمال: قبولی و بالا رفتن اعمال، به اخلاص بستگی دارد.

و...

همان طوری که مشاهده کردید همه احادیث فوق جایگاه بالای اخلاص و نیت خالص در میزان ارزش اعمال و بهره دهی کارها در دنیا و آخرت را نشان می دهند.

پس بیایید تا کارهایمان را با اخلاص هر چه تمام تر انجام دهیم.  

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

عوامل تغییر شکل نماز

علت تغییر شکل عبادت

قرآن نمونه های متعددی یاد می کند که چگونه اقوام پیشین، با تغییر شکل عبادت، دچار غضب الهی شدند. انگیزه این تغییر شکل ها متفاوت بوده است، که از هر کدام، یک نمونه قرآنی ذکر می کنیم:

1-تغییر شکل لجوجانه:

خداوند به بنی اسرائیل دستور داد هنگام ورود به سرزمین مقدس، کلمه«حطّه» را به زبان بیاورند(یعنی خداوندا ما را ببخش و گناهان ما را بریز). آنان از روی استهزاء و لجاجت، تغییر داده و گفتند:«حنطه»(یعنی گندم). خدا بر آنان غضب کرد و هلاکشان نمود.

2- تغییر شکل روشنفکرانه:

در دین اسلام، چهار ماه حرام است که جنگیدن در آن ممنوع شده. این آتش بس اجباری، در سه ماه پیاپی(ذیقعده، ذیحجه،محرم) و یک ماه جدا(رجب) است که قرآن همه را با عنوان«اربعة حُرُم» یاد کرده و جنگیدن را ممنوع ساخته است، مگر آنجا که حالت دفاعی باشد.

3- تغییر مقدسانه:

منظور، کار کسانی است که با سرپوش مذهب و دین و حیله های شرعی، به خواسته های دل خود می رسند و بدینوسیله می خواهند بر سر وجدان و قانون خدا کلاه بگذارند. نمونه اش در داستان بنی اسرائیل است که چون خداوند، صید ماهی را در روز شنبه برای آن ها تحریم کرده بود، با احداث حوضچه هایی در کنار آب، ماهی ها را به درون آن می کشیدند و روز بعد ماهی ها را می گرفتند و می گفتند: ما که روز شنبه ماهی نگرفته ایم!

ماجرای فوق در آیاتی از قرآن آمده است و مورد مذمت قرار گرفته است.

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

آثار نماز جماعت

انجام فریضه ها و اعمال دینی به صورت دسته جمعی، غیر از پاداش و ثواب های بسیاری که دارد، در زندگی فردی و اجتماعی امت مسلمانان نیز، آثار مثبت فراوانی دارد که در این جا به چند مورد آن اشاره می کنیم:

الف) آثار معنوی:

بزرگترین اثر معنوی نماز جماعت، همان پاداش های الهی است که برای مثال:

- اگر اقتدا کننده 1 نفر باشد، پاداش 150 نماز داده می شود.

- اگر اقتدا کننده 2 نفر باشد، پاداش 600 نماز داده می شود.

- اگر اقتدا کننده 3 نفر باشد، پاداش 1200 نماز داده می شود.

- اگر اقتدا کننده 4 نفر باشد، پاداش 2400 نماز داده می شود.

- اگر اقتدا کننده 5 نفر باشد، پاداش 4800 نماز داده می شود.

- اگر اقتدا کننده 6 نفر باشد، پاداش 9600 نماز داده می شود.

- اگر اقتدا کننده 7 نفر باشد، پاداش 19200 نماز داده می شود.

- اگر اقتدا کننده 8 نفر باشد، پاداش 36400 نماز داده می شود.

- اگر اقتدا کنندگان و امام جماعت به 10 نفر رسیدند، پاداش 72800 نماز دارد.

-ولی اگر تعداد افراد از 10 نفر گذشت، حساب آنرا به غیر از خداوند هیچ کس نمی داند.

روایت است که شبی، حضرت علی(ع) تا سحر به عبادت مشغول بود. چون صبح شد، نماز صبح را به تنهایی خواند و استراحت کرد. رسول خدا(ص) که حضرت علی(ع) را در صفوف جماعت ندید، بخ خانه او رفت. حضرت فاطمه(س) از شب زنده داری حضرت علی(ع) و عذر او از نیامدن به مسجد سخن گفت. پیامبر(ص) فرمود: پاداشی که بخاطر شرکت نکردن در نماز جماعت صبح، از دست علی(ع) رفت، بیش از پاداش عبادت تمام شب است.

بخاطر همین فضیلت هاست که اگر تعداد نمازگزاران از ده نفر بیشتر شود،  اگر تمام آسمان ها کاغذ شوند و تمام دریاها مرکب شوند و همین طور تمامی درختان قلم شوند و فرشتگان بنویسند، حتی قادر به نوشتن پاداش یک رکعت از آن نیستند.

و همچنین نماز جماعت با تاخیر بهتر از نماز فرادی در اول وقت است.

ادامه مطلب ...

نماز جمعه

نماز جمعه

نماز جمعه

در مراسم هفتگی اجتماعی مسلمین، «نماز جمعه» جایگاه بالایی دارد و نه تنها یک عبادت، بلکه مظهر وحدت مسلمین و شکوه و عظمت اسلام است و آگاهی پیروان قرآن را بالا می برد و «نمازعبادی، سیاسی» می گردد.

در قرآن کریم در مورد نماز جمعه می فرماید:

«یا ایها الذین امنوا اذا نودی للصلوه من یوم الجمعه فسعوا الی ذکرالله و دزوا البیع»

ای کسانی که ایمان آورده اید وقتی به نماز روز جمعه ندا داده می شود، به سوی یاد خدا بشتابید و داد و ستد را رها کنید.

کیفیت نماز جمعه

نماز جمعه در عصر غیبت، واجب تخییری است و انسان می تواند بین نماز جمعه یا ظهر انتخاب کند.

نماز جمعه دو رکعت است و حتما باید به صورت جماعت خوانده شود. پیش از نماز دو خطبه واجب است که خطیب، در آن ها علاوه به تقوا، مسائل اجتماعی-سیاسی مسلمانان را هم باید بیان کند.

ادامه مطلب ...

نماز های مردود

صحیح یا مردود؟!

همان طور که می دانید ممکن است عملی صحیح باشد ولی مورد قبول واقع نشود. مثل جنس بی مشتری. در احادیث، نماز گروهی را فاقد ارزش به حساب آورده اند که عبارت انداز:

1)بی تفاوت ها:

امام صادق(ع) می فرمایند: نماز کسانی که نسبت به برهنگان و آوارگان جامعه بی تفاوت اند، قبول نیست.

2)حرام خواران:

پیامبر اکرم(ص) فرمود: نماز حرام خواران، مثل بنای ساختمان بر ریگ است.

3)بی تعهدان در خانه:

رسول خدا در این باره می فرمایند: نماز زنی که از درآمد شوهر بهره مند می شود ولی به مسئولیت الهی خود عمل نمی کند پذیرفته نیست.

4)تارک الزکات (تارکان زکات):

در قرآن کریم، اغلب پرداخت زکات را در کنار بر پا داشتن نماز آورده، و در احادیث بسیاری آمده است که«نماز آن کسانی که زکات مال خویش را نمی دهند، پذیرفته نمی شود. روزی رسول خدا(ص) وارد مسجد شد و 9 نفر را به جرم اینکه زکات نمی دانند، از مسجد بیرون کرد، سپس نماز را اقامه نمود.

آری، رابطه با خدا باید در کنار رابطه با محرومان جامعه باشد.

5)افرادی لاابالی:

نماز کسانی که اهل تقوا نیستند و یا رکوع و سجودشان در نماز، به طور مطلوب صورت نمی گیرد، پذیرفته نیست.

ادامه مطلب ...

نماز اولیا خدا

نماز اولیا خدا

نماز معصومین

چگونگی نماز خواندن اولیا دین، برای پیروان آن معصومین، درس آموزنده و الهام بخش و الگوست. در این جا قصد دارم تا به نمونه هایی از نماز های آنان اشاره کنم:

صدای اذان برای رسول خدا چنان جاذبه داشت و نشاط می آورد، که هنگام اذان، به بلال می فرمود:«اَرِحْنا یا بلال» یعنی :« ای بلال، ما را از غم و اندوه و تلخی رهایی بخش.» و در این باره می فرمایند : کسی که صدای اذان را بشنود و بی تفاوت بماند، جفا کرده است.

هنگام نماز، رنگ از چهره علی(ع) می پرید و می لرزید و می فرمود:«وقت نماز رسیده، وقت امانتی که خدا بر آسمان ها و زمین و کوه ها عرضه کرد، اما آن ها از قبول آن دوری کرده و ترسیدند.» (تفسیر صافی، ج2 ص 370.)

و این تحمل بار امانت الهی، بزرگترین افتخار بشر است. به قول حافظ:

آسمان بار امانت نتوانست کشید                 

                                                                                   قرعه ی فال به نام من دیوانه زدند

امام سجاد(ع) همین که در نماز به جمله «مالک یوم الدین» می رسید، آنقدر تکرار می کرد، تا بیننده خیال می کرد که او در آستانه جان دادن قرار گرفته است. و نیز در سجده غرق در عرق می شد.

امام باقر(ع) می فرمایند: پدرم امام سجاد، در شبانه روز، هزار رکعت نماز می خواند.

رسول خدا(ص) هر گاه که وقت نماز فرا می رسید، گویا کسی را نمی شناخت و حال معنوی خاصی پیدا می کرد. و می فرمود: گرسنه از غذا سیر می شود، تشنه از آب سیر می شود ولی من از نماز سیر نمی شوم.

حضرت علی(ع)، در جنگ صفّین، مراقب خورشید بود و گاهی به آسمان نگاه می کرد. ابن عباس علت را از وی جویا شد، حضرت فرمود: برای اینکه نماز اول وقت، از دستم نرود. گفت: حالا؟... فرمود: آری!...

آری... همان طور که ماهی ها از شنا کردن در آب خسته نمی شوند، اولیا خداوند نیز از عبادت و نماز خسته نمی شوند بلکه با هر عبادتی، شوق بیشتری جهت عبودیت و نیایش به درگاه خداوند می یابند.

نقل می کنند که مرحوم علامه امینی(مولف کتاب الغدیر) یک ماه رمضان، در حرم مطهر امام رضا(ع) هر شب هزار رکعت نماز می خواند... این است روش کسی که در مکتب اولیا خدا، درس عشق و محبت آموخته باشد. بندگان وارسته و اولیا خدا، در هنگام نماز، با عشقی فراوان به نماز می ایستادند، عطر می زدند، بهترین لباس خود را می پوشیدند، رنگشان تغییر می کرد، به استقبال نماز می رفتند و خوف و هراسشان از آن بود که مبادا مورد عنایت خداوند قرار نگیرند، یا در نماز، حالت خشوع و توجه کافی را نداشته باشند.

بله حال ما باید به خود بنگریم و ببینیم که تا چه حدی این مستحبات را رعایت می کنیم.

پس از اگر تا حالا این خصوصیات را نداشته ایم بیایید تا با هم از حالا شروع کنیم.  

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

فلسفه نماز

«فرض الله الایمان تطهیرا من الشرک، و الصلاة تنزیها عن الکبر، و الزکاة تسبیبا للرزق، و الصیام ابتلاء لا خلاص الخق، و الحج تقربة للدین، و الجهاد عزا للاسلام، و الامر بالمعروف مصلحة للعوام و النهى عن المنکر ردعا للسفهاء»(1)؛ خداوند، ایمان را براى پاک شدن دل‎ها از آلودگى کفر و شرک، و نماز را براى پاک بودن از سرکشى و نافرمانى واجب کرد، زکات را وسیله‏ای براى روزى مستمندان، و روزه را وسیله‏‎ای براى آزمایش اخلاص بندگان قرار داد، حج را براى نیرومند شدن دین، و جهاد را براى شکوه و سربلندى اسلام واجب ساخت، امر به معروف را بخاطر اصلاح توده ناآگاه مردم، و نهى از منکر را براى باز داشتن افراد بى‏خرد، از کارهاى زشت و گناه‎آلود مقرر کرد.

شرح:

احکام دین اسلام، با تمام جزئیات خود، دستورهایى هستند که خداوند براى بندگان مؤمن خود مقرر کرده است. از اینرو، انجام دادن این احکام، وظیفه حتمى و قطعى مسلمانان است، و یک مسلمان مؤمن کسى است که دستورهاى واجب‏الاجراى خداوند را، بدون چون و چرا انجام دهد، و درباره آنها دچار هیچگونه شک و تردیدى نشود، هیچگونه سؤال و جوابى نکند، و هیچگونه دلیل و برهانى نخواهد.

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

احکام نماز

نماز خواندن

مکروه است در نماز صورت را کمی به طرف راست یا چپ بگرداند و چشم ها را هم بگذارد یا به طرف راست و چپ بگرداند و با ریش و دست خود بازی کند و انگشت ها را داخل هم نماید و آب دهان بیندازد و به خط قرآن یا کتاب یا خط انگشتری نگاه کند و نیز مکروه است موقع خواندن حمد و سوره و گفتن ذکر، برای شنیدن حرف کسی ساکت شود بلکه هر کاری که خضوع و خشوع را از بین ببرد مکروه می باشد.

 موقعی  که انسان خوابش می آید و نیز موقع خودداری کردن از بول و غائط مکروه است نماز بخواند و همچنین پوشیدن جوراب تنگ که پا را فشار دهد در نماز مکروه می باشد و غیر از اینها مکروهات دیگری هم در کتاب های مفصل گفته شده است .

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

شکیّات نماز


مسأله 1264: شکیّات نماز بیست و سه قسم است: هشت قسم آن، نماز را باطل مى کند، نه قسم دیگر آن، صحیح است و به شش قسم آن، نباید اعتنا کرد.
 

شکهایى که نماز را باطل مى کند

مسأله 1265: شکهایى که نماز را باطل مى کند به این شرح است: اوّل: شک در شماره رکعتهاى نماز دو رکعتى، مانند نماز صبح و نماز مسافر، ولى شک در شماره رکعتهاى نماز مستحب دو رکعتى و نماز احتیاط، نماز را باطل نمى کند. دوم: شک در شماره رکعتهاى نماز سه رکعتى. سوم: در نماز چهار رکعتى شک کند یک رکعت خوانده یا بیشتر. چهارم: در نماز چهار رکعتى، پیش از تمام شدن سجده دوم، شک کند دو رکعت خوانده یا بیشتر. پنجم: شک بین دو و پنج، یا دو و بیشتر از پنج. ششم: شک بین سه و شش، یا سه و بیشتر از شش. هفتم: شک در اصل رکعتهاى نماز که نداند، چند رکعت خوانده است. هشتم: شک بین چهار و شش، یا چهار و بیشتر از شش، پیش از تمام شدن سجده دوّم، ولى اگر بعد از سجده دوم شک بین چهار و شش، یا چهار و بیشتر از شش براى او پیش آید، بنابر احتیاط بنابر چهار بگذارد و نماز را تمام کند و بعد از نماز، دو سجده سهو بجا آورد و نماز را نیز، دوباره بخواند.

مسأله 1266: اگر یکى از شکهاى باطل براى انسان پیش آید، مى تواند نماز را به هم بزند و یا به قدرى فکر کند که صورت نماز به هم بخورد یا از پیدا شدن یقین یا گمان نااُمید شود.
 

شکهایى که نباید به آن اعتنا کرد

مسأله 1267: شکهایى که نباید به آن اعتنا کرد، به این شرح است: اوّل: شک در چیزى که محل بجا آوردن آن گذشته است، مانند اینکه در رکوع، شک کند حمد را خوانده یا نه. دوم: شک بعد از سلام نماز. سوم: شک بعد از گذشتن وقت نماز. چهارم: شک کثیرالشک، یعنى کسى که زیاد شک مى کند. پنجم: شک امام در شماره رکعتهاى نماز، در صورتى که مأموم شماره آن را بداند. و همچنین شک مأموم در صورتى که امام شماره رکعتهاى نماز را بداند. ششم: شک در نماز مستحب.
شکهایى که نباید به آن اعتنا کرد

ادامه مطلب ...

سایت جدید نماز

http://abar-namaz.rzb.ir/Cat/2
http://www.namaz-salat.blogfa.com/
http://rasekhoon.net/weblog/salat/index.aspx
http://sotonedin.persianblog.ir/
http://namaz.ir/
http://center.namaz.ir/?office=center
http://shirazi.ir/rflo/Resale/Pages/37.htm
http://www.sibtayn.com/fa/index.php?option=com_content&view=category&id=523&Itemid=1650
http://www.tahoorkotob.com/page.php?pid=7243
http://www.tahoorkotob.com/page.php?pid=7243
http://www.tahoor.com/
http://namaz98.blogfa.com