آموزش نماز

آثار و برکات نماز

آموزش نماز

آثار و برکات نماز

نماز اول وقتی که موجب اختلاف می شود!

نماز

مادر من حساسیت شدیدی روی نماز اول وقت دارد به گونه ای که همیشه حتی در زمانی که برای افطار در ماه رمضان مهمان هم داشته باشیم باید نمازش را اول وقت بخواند و این باعث شده همیشه با پدرم درگیر باشند.

پدرم می گوید اول پذیرایی کن بعد نماز بخوان . اما مادرم می گوید من همه چیز را حاضر می کنم و سرو می کنم تا مشکلی پیش نیاید، بعد نمازم را می خوانم البته من خودم به نماز اول وقت اعتقاد دارم ولی تو مواقع اضطراری سعی می کنم ناراحتی پیش نیاید بعد می روم نمازم را می خوانم.

حالا شما بگویید این نماز اول وقت که باعث اختلاف و ناراحتی پدرم و به طبع جو خانه هم با دعوا آلوده می شود، ایراد ندارد؟

آیا عیبی دارد که یک فردی برای احترام مهمان، آن هم فقط یک شب نمازش را اول وقت نخواند؟


برای روشن شدن پاسخ باید از چند زاویه به این سوال نگاه کرد:

بررسی رفتار مادر؟

بررسی رفتار پدر؟

در خصوص رفتار مادر

از سویی جایگاه ویژه ای که در دین مبین اسلام برای مهمان قرار داده شده، انسان را موظف به احترام مهمان می کند به طوری که اهانت به میهمان، حرام و اکرامش لازم دانسته شده است؛ تا آن جا که در حدیثى از پیغمبر گرامى اسلام - صلى الله علیه و آله - مى‏ خوانیم: «الضَّیْفُ دَلِیْلُ الْجَنَّةِ»؛(علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 72، ص 460، حدیث 14، باب 93) «میهمان، راهنماى راه بهشت است.»

و از سوی دیگر روایات بسیاری در اقامه نماز اول وقت وارد شده است تا جایی که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «هر شخصى به نماز اول وقت اهمیت بدهد، براى او شادمانى به هنگام مرگ و برطرف شدن هموم و غصه ها و نجات از آتش جهنم را ضامن مى شوم». (محمدی ری شهری ، میزان الحکمه، ج 2 ، ص 1642)

بنابر این بر اساس روایات بهتر است انسان سعی کند همواره نماز خود را اول وقت بخواند؛ اگر بتوانید در تمام موارد تقیدتان به نماز اول وقت حفظ کنید بسیار خوب است.

نماز اول وقت بر هر کاری مقدم و افضل است و موارد ذکر شده در نامه افراط نیست بلکه ممدوح است.

لکن التزام به اقامه نماز اول وقت منافاتی با اکرام مهمان ندارد به این گونه که اگر نماز اول وقت سبب ناراحتی او می گردد، به میهمان خود رسیدگی کرده و اکرامش نمایید و سپس نماز را بخوانید.

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: اول وقت، خشنودی خداست و آخر آن، عفو خداست، و عفو نمی باشد مگر از جهت گناه." و در مقابل، تأخیر نماز موجب خشم خداست چرا که پیامبر اکرم به حضرت علی(علیه السلام) فرمودند: "نماز را با وضوی کامل و شاداب در وقتش به جای آور که تأخیر انداختن نماز بدون جهت، باعث غضب پروردگار است"

زیرا اهمیت و احترام میهمان، به اندازه‏اى است که در اسلام به عنوان یک هدیه آسمانى تلقى شده است. رسول خدا - صلى الله علیه و آله - مى‏ فرماید: «اذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ خَیْراً أَهْدى‏ الَیْهِمْ هَدِیَّةً، قالُوا: وَ ما تِلْکَ الْهَدِیَّةُ؟ قالَ: الضَّیْفُ، یُنْزِلُ بِرِزْقِهِ، وَ یَرْتَحِلُ بِذُنُوبِ أَهْلِ الْبَیْتِ» (علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 72، ص 460، حدیث 14، باب 93)

علاوه بر این که در مورد سوال، همراهی نکردن مادر در پذیرایی از مهمان، موجب ناراحتی و آزار شوهرش می شود و این امری حرام است و عقوبت الهیرا در پی دارد، از این رو توصیه می شود این مادر گرامی با رسیدگی به مهمان خصوصاً مهمانی که روزه است و برای افطار دعوت شده است، از ثواب های اکرام مهمان که کمتر از ثواب نماز اول وقت نیست بهره مند شوند، به خصوص وقتی این عمل را به قصد تقرب به خداوند انجام دهد.

در این صورت هم رضایت همسر را جلب کرده و هم صفا و صمیمیت در منزل را خدشه دار نکرده اند.

علاوه بر آن که اگر خوب دقت کنید متوجه می شوید که این تزاحم (نماز اول وقت و مهمان) چند بار بیشتر در طول سال پیش نمی آید و اول وقت نخواندن نماز در این چند مرتبه به عادت ایشان به نماز اول وقت نیز آسیب نمی رساند.

   

در خصوص رفتار

رفتار پدر خانواده مذکور از جهت این که یک سویه نگاه می کنند و به التزام همسر خود برای اقامه نماز اول وقت بی توجهی می کنند، بی تردید درست نیست.

زیرا وظیفه رسیدگی به مهمان تنها به عهده مادر نیست بلکه پدر نیز باید در این خصوص کمک کار ایشان باشد و همسر خود را برای پذیرایی از مهمان به زحمت نیندازد که اگر چنین کند، مواخذه خواهد شد.

در مورد سوال، پدر خانواده برای این که هم همسر نمازش را اول وقت بخواند و هم پذیرایی از مهمان به بهترین شکل انجام شود، می تواند خود اقدام به این مهم نماید و تا زمان برگشت همسرش از نماز، خود اقدام به پذیرایی از مهمان ها نماید.

اهمیت و احترام میهمان، به اندازه‏اى است که در اسلام به عنوان یک هدیه آسمانى تلقى شده است. رسول خدا - صلى الله علیه و آله - مى‏ فرماید: «اذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ خَیْراً أَهْدى‏ الَیْهِمْ هَدِیَّةً، قالُوا: وَ ما تِلْکَ الْهَدِیَّةُ؟ قالَ: الضَّیْفُ، یُنْزِلُ بِرِزْقِهِ، وَ یَرْتَحِلُ بِذُنُوبِ أَهْلِ الْبَیْتِ»

اثرات نماز اول وقت

خشنودی خداوند:

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: اول وقت، خشنودی خداست و آخر آن، عفو خداوند است، و عفو نمی باشد مگر از جهت گناه." (وسائل الشیعه، ج3، ص 90، ح16)

 و در مقابل، تأخیر نماز موجب خشم خداست چرا که پیامبر اکرم به حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: "نماز را با وضوی کامل و شاداب در وقتش به جای آور که تأخیر انداختن نماز بدون جهت، باعث غضب پروردگار است." (سرمایه سخنوران، ص 306)

استجابت دعا و بالا رفتن اعمال:

در حدیث است که به هنگام ظهر درهای آسمان گشوده می شود و درهای بهشت باز می گردد و دعا مستجاب می شود؛ پس خوشا به حال کسی که در آن هنگام برای او عمل صالحی بالا رود. (سفینه البحار، ج2، ص 44)

در حدیثی دیگر از حضرت صادق (علیه السلام) آمده است که فرمودند: "... بهترین ساعت های شب و روز، وقت های نماز است." سپس فرمودند: "چون ظهر می شود درهای آسمان گشوده شده و بادها می وزند و خداوند به خلق خود نگاه می کند.

هر آینه من بسیار دوست دارم که در آن هنگام، عمل صالحی برای من بالا رود." آنگاه فرمودند: "بر شما باد به دعا کردن بعد از نمازها، چرا که آن مستجاب می شود." (اصول وافی، ج2، ص87)

 

کلام آخر:

کلام را با سخنی از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله به پایان می بریم آنجا که فرمودند:

"شیطان تا زمانی از مومن می ترسد که به نمازهای پنج گانه توجه کند و در سر وقت نمازها را بجای آورد، اما هنگامی که وقت نماز را ضایع کرد، بر او جرأت پیدا می کند و او را در گناهان بزرگ می اندازد. (وسائل الشیعه، ج 3، ص 18)

فرآوری: زهرا اجلال             

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

روزنامه قدس - علی اکبر طحانیان

اسک قرآن

اسک دین

پرسمان


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد