آموزش نماز

آثار و برکات نماز

آموزش نماز

آثار و برکات نماز

مسلمانان مواظب خورشید باشند!

ستون دین 1

خورشید

همراهان عزیز تبیانی- سلام و روز به خیر

ستون دین، مجموعه ای است که قصد دارم در آن در هر شماره با داستانی از نماز به سراغ شما بیایم، تا به خواست خدا تذکری باشد برای من و شما که از این به بعد، توجه بیشتری به این شفیع روز جزا و عمود خیمه دین داشته باشیم.

اولین داستان را از سالار دین، حضرت امیر مومنان، علی علیه السلام برایتان نقل می کنم و مطمئنم که از این همه اهتمام، متعجب خواهید شد.

جنگ صفین در اوج خود بود و روز داشت به نیمه نزدیک می شد. لشکریان شرق و غرب هر دو غرق در عرق پیکار بودند و در این میان علی علیه السلام از همه سختتر!

اما کاری که علی علیه السلام مدام انجام می داد همه را پر از سوال کرده بود. او در میان کارزار مرتب سرش را به آسمان بلند می کرد و خورشید را می نگریست.

ابن عباس دیگر طاقتش طاق شده بود. نزدیک علی علیه السلام شد و از او پرسید: آقاجان قرار است از آسمان چیزی بیاید که مدام آن را می پایید؟

علی علیه السلام گفت: منتظر زوال خورشیدم و می خواهم بدانم ظهر شده است یا نه، تا نماز بخوانم!

ابن عباس که از حیرت دهانش باز مانده بود، معترضانه رو به امام کرد و گفت: آخر در این گیر و دار و وسط این کشت و کشتار وقت نماز خواندن است؟!

امام علی علیه السلام تا این را شنید ایستاد و نگاه معناداری به ابن عباس کرد و گفت: بنده خدا! پس ما سر چه چیزی با اینها می جنگیم؟ مگر چیزی غیر از نماز است؟

ابن عباس تازه متوجه خبط خود شده بود. و  دیگر حرفی برای گفتن نداشت. اما مانده بود که چه کند. بهترین کار این بود که او نیز نگاهی به خورشید بیندازد و ببیند که وقت آن شده است تا به غربیان حجت پیکارش را بیان کند یا نه؟

امام حسین (ع)

در ظهر گرم ترین روز تاریخ بشریت نیز ،ابوثمامه صیداوی نگاهی به آسمان تفتیده کربلا کرد و گفت: یا حسین! وقت نماز رسیده است. امام حسین علیه السلام فرمود : ذکرت الصلوه،جعلک الله  من المصلین! نماز را یاد کردی .خداوند تورا از نمازگزاران قرار دهد!

خوبان تبیانی آنچه پیشکش شد برداشت آزادی بود از روایتی در  صفحه43 ،جلد دوم کتاب سفینة البحار.

امام علی (ع) :

بنده خدا! پس ما سر چه چیزی با اینها می جنگیم؟ مگر چیزی غیر از نماز است؟

و اکنون من نمی دانم که تو کجایی و چه کسی هستی! زنی یا مرد! اما این را خوب می دانم که ساعتی چند به نماز نمانده است و فرقی نمی کند که چه نمازی باشد. همین نماز واجب پیش رو را می گویم که معصوم فرمود دین اسلام بر پنج چیز استوار است که اولین آنها نماز است. پس به یاد امیر مومنان  وامام وسرور قلب ها حسین (علیهما السلام)سرت را به آسمان کن و مراقب باش تا نمازت از اول وقتش نگذرد.

شراب نگاه مولا روزی چشمان تشنه ات

 

نوشته : حسین عسگری

گروه دین و اندیشه سایت تبیان