آموزش نماز

آثار و برکات نماز

آموزش نماز

آثار و برکات نماز

نماز حضرت رسول (ص)


سید ابن طاووس رحمة اللّه به سند معتبر از حضرت رضا علیه السّلام روایت کرده که از آن حضرت درباره نماز حضرت جعفر طیار رحمة اللّه‏ پرسیدند.حضرت فرمود:چرا از نماز حضرت رسول غافلى؟شاید رسول خدا صلى اللّه علیه و آله نماز جعفر را بجا نیاورده باشد و شاید جعفر نماز رسول خدا صلى اللّه علیه و آله را نخوانده باشد.سؤال‏کننده عرضه داشت:یابن رسول اللّه!نماز پیامبر را به من بیاموز! حضرت فرمود:دو رکعت نماز مى‏خوانى؛در هر رکعت یک مرتبه سوره»حمد«و پانزده مرتبه سوره «انا انزلناه» و در رکوع و پس از سر برداشتن،و در سجده اوّل و بعد از آن و در سجده دوّم و پس از آن در هر یک پانزده بار سوره «انّا انزلناه» را مى‏خوانى‏ آنگاه تشهّد خوانده و سلام مى‏دهى.چون فارغ شوى بین تو و خدا گناهى نمى‏ماند جز آنکه آمرزیده شود،و هر حاجتى که از حق تعالى بخواهى روا خواهد شد،و پس از آن این دعا را مى‏خوانى:
لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ رَبُّنَا وَ رَبُّ آبَائِنَا الْأَوَّلِینَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ إِلَها وَاحِدا وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ لا نَعْبُدُ إِلا إِیَّاهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ أَنْجَزَ وَعْدَهُ وَ نَصَرَ عَبْدَهُ وَ أَعَزَّ جُنْدَهُ وَ هَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ فَلَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ اللَّهُمَّ أَنْتَ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَنْ فِیهِنَّ فَلَکَ الْحَمْدُ [وَ لِلَّهِ الْمُلْکُ وَ الْحَمْدُ] وَ أَنْتَ قَیَّامُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَنْ فِیهِنَّ فَلَکَ الْحَمْدُ وَ أَنْتَ الْحَقُّ وَ وَعْدُکَ الْحَقُّ [حَقٌ‏]، 
  ادامه مطلب ...

نحوه خواندن نماز امیرالمومنین علی (ع)

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

 انسان با خواندن ان از گناهان مانند روزی که از مادر متولد شده است پاک می شود .از حضرت صادق (ع) روایت کرده اند که فرمود : 
هر کس از شما که چهار رکعت نماز امیرالمومنین (ع) را بجا بیاورد از گناهان بیرون می اید مانند روزی که از مادر متولد شده باشد و حاجتهای او براورده شود .

هر کس از شما که چهار رکعت نماز امیرالمومنین (ع) را بجا بیاورد از گناهان بیرون می اید مانند روزی که از مادر متولد شده باشد و حاجتهای او براورده شود .

هر کس از شما که چهار رکعت نماز امیرالمومنین (ع) را بجا بیاورد از گناهان بیرون می اید مانند روزی که از مادر متولد شده باشد و حاجتهای او براورده شود .و ان چهار رکعتی است که بصورت دو رکعت دو رکعت خوانده می شود به این صورت که در هر رکعت بعد از حمد پنجاه مرتبه سوره قل هوالله احد را بخواند که جمعا در چهار رکعت دویست مرتبه می شود و خواندن این نماز هم نیم ساعت طول می کشد و احادیث بسیاری در فضیلت خواندن این چهار رکعت نماز در شب و روز جمعه وارد شده است .

و اگر بعد از نماز بگوید اللهم صل علی النبی العربی و لله  وارد شده است که گناهان گذشته و اینده او امرزیده شود و چنان باشد که دوازده مرتبه قران را ختم کرده باشد و حق تعالی گرسنگی و تشنگی قیامت را از او رفع کند .همچنین دعای او مستجاب می گردد انشاالله 

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

ادامه مطلب ...

چهل حدیث از امام جعفر صادق علیه السلام


چهل حدیث درباره اهمیت و فضیلت نماز و نتایج سبک شمردن نماز و برآورده شدن حاجات بوسله نماز و …
 

نماز آخرین توصیه انبیاء 1. أحَبُّ الأعمَالِ إلَی الله – عز وجل – الصَّلوةُ و هِی آخَر وَصَایا الأنبِیاء
نماز، بهترین کارها نزد خداوند و آخرین وصیت های پیامبران الهی است.

میزان الحکمة، ج 5، ص 397 

 نماز و خدمت 
2.  إنَّ طَاعَةُ الله خِدمَتُه فِی الأرضِ فَلَیس شَیءٌ مِن خِدمِته یَعدِلُ الصَّلاة پیروی و اطاعت از پروردگار، خدمت کردن به او در زمین است و هیچ چیز در خدمت به پروردگار معادل نماز نیست.

میزان الحکمه، ج 5، ص 318

بهترین اعمال در قیامت 3.  إنَّ أفضَل الأعمالِ عِندَالله یَومَ القِیامة، الصَّلوة همانا بهترین عمل نزد خداوند، در روز قیامت، نماز است.

مستدرک الوسائل، ج 3، ص 7

آخرین سفارش پیامبر (صلی الله علیه و آله) 
4.  عَلَیکَ بِالصَّلاة! فَإنَّ آخَر مَا اُوصِی بِه رَسُولُ الله و حَثَّ عَلَیه، الصَّلاة 
بر تو باد به نماز! زیرا آخرین چیزی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به آن سفارش و بر انجام آن تاکید نمود، نماز است.

بحار الانور، ج 84، ص 236

 

ادامه مطلب ...

می خواهم روش خواندن نماز شب را یاد بگیرم؟

پاسخ

یک نماز شب ساده و آسان چنین است:

چهار نماز دو رکعتی مانند نماز صبح به نیت نافله شب،

بعد یک نماز دو رکعتی به نیت نماز شفع،

بعد یک نماز یک رکعتی به نیت نماز وتر.

که مجموعا 11 رکعت می شود.

 

اما چنانچه مایل باشید مطالب بیشتری درباره نماز شب بدانید و برخی از مستحبات و آداب را هم رعایت کنید، مطالب زیر را هم ملاحظه کنید:

الف: وقت نماز شب:

وقت نماز شب از نصف شب تا اذان صبح است. و نماز شب در سحر از فضیلت بیشتری برخوردار است و تمام ثلث آخر شب سحر محسوب می شود. بهترین وقت سحر هم نزدیک اذان صبح است.

ب: رکعات نماز شب:

نماز شب یازده رکعت است که 8 رکعت آن(4 نماز دو رکعتی) به نیت نافله شب خوانده می شود مانند نماز صبح و بعد از آن 2 رکعت به نیت نماز شفع می خواند و در آخر هم یک رکعت به نام نماز وتر بجا می آورد.

ج: مستحبات نماز شب:

مستحب است که در قنوت نماز وتر 70 مرتبه «استغفرالله ربی و اتوب الیه» بگوید و برای 40 مؤمن دعا و استغفار کند و 300 مرتبه «الهی العفو» بگوید و هفت مرتبه «اللهم هذا مقام العائذ بک من النار» بخواند. البته اگر کمتر از این مقدارها هم بگوید، ایرادی ندارد.

و: برخی احکام نماز شب:

چنانچه مقداری از نماز شب را خوانده باشد و اذان صبح (طلوع فجر) سر رسد، می تواند بقیه نماز شب را هم به نیت اداء، بعد از نماز صبح بخواند.

اگر وقت کم باشد می تواند تنها نماز شفع و وتر را بخواند و اگر کمتر وقت داشته باشد، تنها وتر را بخواند.

نماز شب را می توان نشسته، خوابیده یا حتی در حال راه رفتن هم خواند.

خواندن دو رکعت نافله صبح، قبل از نماز صبح، از شفع و وتر افضل است.

(با استفاده از تحریر الوسیله حضرت امام خمینی(ره) ج 1 ص 123 و کتاب خودسازی، تزکیه و تهذیب نفس، آیت الله ابراهیم امینی ص 281 ـ 279)

  ادامه مطلب ...