آموزش نماز

آثار و برکات نماز

آموزش نماز

آثار و برکات نماز

مساجد و جهاد فرهنگی

نویسنده: محمود مهدی پور

تا کفر و شرک و نفاق در جهان وجود دارد و ظلم و فریب و جهل و اختلاف در جهان یکه تازی می کند، «جهاد فرهنگی» در زندگی بشر ضرورتی اجتناب ناپذیراست.
«قرآن» و «مساجد» و «عالمان دین» مثلث نجات بشریت از فقر و فساد و بیداد هستند.
قرآن، کتاب جهاد فرهنگی؛
مسجد، مدرسه جهاد فرهنگی؛
و عالمان دین، استادن وفرماندهان جهاد فرهنگی هستند.
امروز که هجوم فرهنگی بیگانگان، به ایمان واخلاق و آداب و رفتار مسلمانی بیش از همیشه و با شدت تمام در جریان است، قرآن وادیان آسمانی عموماً مورد هجوم شیطان بزرگ قرار گرفته است.
عقاید آسمانی و ارزش های مشترک ادیان توحیدی و قوانین فطری و عقلی و فرامذهبی، مورد تحقیر و توهین و تمسخر جبهه شیاطین قرار دارد. جهاد فرهنگی و سازماندهی و آموزش نیروهای مؤمن و اصول گرا، یعنی پاسداران فرهنگ پیامبران، آب حیات جامعه هاست.

در جوامع اسلامی مهمترین راهکار دفاع و جهاد فرهنگی، ساماندهی فعالیت ها بر سه محور
«قرآن»، «مساجد» و «عترت نبوی (ع)» است.

محور قرار دادن عالمان دین و آشنایان به فرهنگ نبوی، شرط موفقیت در دفاع و جهاد فرهنگی است. 
اصولاً این مثلث، مثلث نجات بشریت است.

قرآن، حبل الله است، عترت و عالمان دین، کشتی نجات بشریت اند و مسجد، کشتی نوح امت اسلامی است. 
رسول اکرم (ص) فرموده است: 
«یجی یوم القیامه ثلاثه یشکون: المصحف، والمسجد و العتره یقول المصحف: یا رب حرقونی و مزقونی. یقول المسجد: یا رب عطلونی و ضیعونی. وتقول العتره یا رب قتلونا و طردونا وشردونا. فأجثوا للرکبتین فی الخصومه فیقول الله لی: انا اولی بذالک؛ (1)
روز قیامت سه چیز به شکایت برمی خیزند: 

قرآن، مسجد و عترت.

قرآن می گوید: پروردگارا! مرا سوزانیدند و پاره پاره کردند.
مسجد می گوید: بارالها! مرا معطل گذاشتند و تباه کردند.
و عترت می گوید: خداوندا! ما را کشتند و راندند و آواره کردند.
پس برای داوری و حل وفصل شکایت [در روز قیامت ] آماده باشید.
دراین هنگام، خداوند به من می فرماید: من شایسته ترم که از حق این سه دفاع کنم.»
رسول گرامی (ص)وضو گرفتن در هوای سرد را کفاره گناهان و رفت وآمد فراوان به سوی مساجد را نوعی مرزبانی و جهاد می شمارد و واژه «رابطوا» در قرآن (آل عمران /200) را براین گونه «مرزبانی» حمل کرده است

امام صادق(ع) نیز فرموده است:
«ثلاثه یشکون الی الله عزوجل: مسجد خراب لا یصلی فیه اهله، و عالم بین جهال، و مصحف معلق قد وقع علیه غبار لا یقرء فیه؛ سه چیز به سوی خدای عزوجل شکوه می برند: 
مسجدی که ویران باشد و درآن نماز نخوانند.
عالمی که بین جاهلان باشد.
و قرآنی که غبار روی آن را گرفته وخوانده نشود».(2)


امام صادق(ع) از رسول اعظم(ص)نقل کرده است:

«من کان القرآن حدیثه و المسجد بیته، بنی الله لی بیتاً فی الجنه، (3) کسی که سخنش قرآن و خانه اش مسجد باشد، خداوند برای او دربهشت خانه ای بنا می کند»

ارتباط قرآن، مسجد و عالمان دین، پیوندی ناگسستنی و همچون پیوند کتاب، مدرسه و معلم است که مسیر پیشرفت فرهنگی از دل این مثلث حیات بخش می گذرد.


قرآن، کتاب فلاح و رهایی بشریت از حاکمیت زر و زور و تزویر است

.
مسجد، مدرسه بزرگ و دانشگاه مطلوب و محبوب الهی است.


پیامبران وامامان وعالمان دین نیز استادان و معلمان و آموزگاران نظام آموزشی برگزیده ی خداوند متعال هستند.
تعطیل و تخریب و اخلال در نظام تربیتی و آموزشی خدا، بزرگ ترین ستم بر بشریت و بزرگ ترین جنایت فرهنگی و تلاش همیشگی جبهه ی استکبار و کفر و شرک جهانی است.

مساجد؛ پایگاه مقاومت فرهنگی 

تخریب مساجد در جمهوری آذربایجان، 
آتش زدن مساجد در پاکستان، 
تخریب مسجد بابری در هندوستان، 
تخریب و تعطیل مساجد شیعه در عربستان، انفجار مساجد در عراق و...
همه وهمه، یک هدف را دنبال می کند، و از یک انگیزه شیطانی ریشه می گیرد.

همه و همه، در پی قطع ارتباط انسان و خدایند. حقیقت این است که خدا، بزرگ ترین مشکل صهیونیسم و کفر و استکبار جهانی است و چون خدا را نمی توانند از نظام آفرینش حذف کنند، به قلع و قمع و تخریب و توهین و تعطیل و رقیب تراشی برای آیات الهی، پیامبران الهی، کتب الهی، مساجد الهی، شخصیت های الهی و آمران به معروف و ناهیان از منکر می اندیشند و هرکجا به گونه ای اقدام می کنند

به این آیات قرآنی دقت کنید: 
(و من اظلم ممن منع مساجد الله ان یذکر فیها اسمه و سعی فی خرابها اولئک ما کان لهم ان یدخلوها الا خائفین 
لهم فی الدنیا خزی ولهم فی الاخره عذاب عظیم)(4)؛

و کیست ظالم تر از آنکه از یاد خدا در مساجد جلوگیری کند و در تخریب آن بکوشد؟ آنان حق ورود به مساجد جز درحال ترس و وحشت نداشته اند. بهره ایشان در دنیا، خواری و بی آبرویی و در آخرت، عذاب بزرگ است»

.
امروزه آمریکا و انگلیس و حکومت های وابسته و گروهک های پرورده ی آنها با همه امکانات به جنگ سخت افزاری و نرم افزاری با فرهنگ مساجد و عقاید پیامبران و هویت آنان می پردازند.

اقدامات زیر، نمادهای این تلاش های شیطانی است؛ 

1-برگزاری مسابقه کاریکاتور در توهین به پیامبر بزرگ اسلام، توسط خبرگزاری های غربی.


2-برگزاری جشنواره جوک علیه ادیان و مذاهب.


3-انفجار در مسیر کاروان های زیارتی.


4-انفجار مسجد دیسی در یوسف خیل (ولایت پک تیای افغانستان)

.
5-انفجار مسجد براثا در بغداد، با 77 شهید و 130 زخمی.


6-انفجار مسجد جامع زاهدان، با 28 شهید و حدود سیصد زخمی.


7-تخریب مساجد صعده، توسط جنگنده های آمریکایی.


8-ممنوعیت ساختن مناره برای مساجد در سوئیس.


9-اختلاف افکنی در میان فرزندان مساجد در بلاد گوناگون.


این اقدامات، احساس خطر اردوگاه شیطان از بیداری و اتحاد و همکاری فرزندان مساجد دنیای اسلام را نشان می دهد.

نقش مساجد

مساجد نقاط برگزیده خدای متعال برای هدایت جامعه ی بشری است.


مساجد، کانون بیداری، روشن فکری و تبادل عواطف و آگاهی در فضای ملکوتی است.


مساجد، خانه ی نیایش و عبادت خداست.


مساجد، مؤثرترین پایگاه های پیشگیری از جرم و جنایت است.

مساجد، پشتوانه محبت، اخوت، صلح و همزیستی بشریت است.


مساجد، مرکز پرورش پارسایان و دانشوران و مجاهدان تاریخ است.

مساجد، کانون هدایت فرهنگی و تقویت بنیه و توان روحی مجاهدان است

.
مساجد، کلاس درس ایمان، اخلاق، مهرورزی و همفکری و همکاری است.


مساجد، دفاتر تشکل «حزب الله» در سراسر جهان است.


مساجد، خانه امن «آمران به معروف و ناهیان از منکر» است.


مساجد، مرکز نشر سخنان پیامبر اعظم (ص)و مرکز گسترش تفکر اهل بیت (ع) است.

مساجد، باغ و بوستان دل پذیر نسل جوان و مهمان سرای پرجاذبه خدای رحیم و رحمان است.


مساجد، کانون تأثیرگذار در نهضت های اسلامی در سراسر تاریخ است. در انقلاب سربداران سبزوار، نهضت

مشروطه، در انقلاب اسلامی و در همه ی نهضت های اسلامی، «مساجد» کانون بیداری و فداکاری بوده است.


مساجد، رسانه های صادق، مطمئن، زنده و موثر در زندگی امت اسلامی هستند.

مساجد، پایگاه تدریس و تحصیل بصیرت سیاسی و اجتماعی است.


مساجد در شناخت ارزش ها، ایمان به ارزش ها، گسترش ارزش ها و تداوم و نهادینه شدن ارزش های الهی، نقشی برجسته دارد.


مساجد درگسترش عدالت، تمرین عدالت و حمایت از عدالت، برجسته ترین نقش را ایفا می کند.

مساجد، درتعالی اخلاقی، تقویت روح عرفانی، و درارضای حس معنویت گرایی انسان، نقش نخست را دارد.


مساجد، پایگاه انذار و تبشیر پیامبران و امامان و صالحان و معلمان و عالمان دین در طول تاریخ است.


مساجد، کانون اصلاح اندیشه، اخلاق رفتار و روابط اجتماعی هستند.


مساجد، خانه پیامبران، امامان، پارسایان، مجاهدان، دانشوران و پاکیزگان در سراسر جهان است.


مساجد، بهترین سنگر مقاومت فرهنگی، دفاع سیاسی، دفاع ازآزادی و استقلال و حقوق محرومان گیتی است.


مساجد، پارلمان های بی هزینه و پرفایده برای هر منطقه و محله وخیابان و کوچه دنیای اسلام است.


مساجد، کانون امید، خودباوری، اتحاد، حق شناسی، ظلم ستیزی، آگاهی دانشوری، مشاوره و تعاون فرزندان اسلام و قرآن است.


مساجد، دارالقرآن های راستین تمام مناطق و محلات بلاد اسلامی است.


مساجد، دارالحدیث راستین فرزندان اسلام است.


مساجد، دارالشوری امت اسلامی است.


مساجد، کانون مسابقات ایمانی واخلاقی و علمی وخدمات اجتماعی و راه رهایی از مسابقات بیهوده ورزشی است.

مسجد وامامت

مساجد اگر با «قرآن و عترت» همراه باشد، بالاترین نقش را درجامعه اسلامی ایفا می کند. فهرستی ازآثارو کارکردهای مساجد در جامعه اسلامی بدین شرح است:


مساجد، کانون آموزش عقاید اسلامی است؛ ولی عالمان عامل باید محور فعالیت مسجد باشند

مساجد، کانون همفکری مسلمین است، ولی مردان خدا باید راهنمایی فرزندان مسجد را برعهده گیرند

مساجد، مرکز خنثی سازی توطئه های دشمنان امت اسلامی است؛ ولی عالمان زمان شناس، توطئه ها را می شناسند


مساجد، پایگاه تربیت مجاهدان و شهیدان امت اسلامی است؛ اگر عالمان پارسا، استاد و مربی اخلاق شهیدان و 
مجاهدان گرانقدر باشند.


مساجد، مرکز تربیت اخلاقی مسلمانان است و جز وارستگان کسی نمی تواند مسجد و منبر را اداره کند

مساجد، پایگاه پرورش اجتماعی مؤمنان است و مهم ترین اصل در پرورش اجتماعی، هماهنگی امت با امام است

مساجد، نماد مقاومت در برابر شیطان های پیدا و پنهان است؛ اگر شیطان در دل امام و یا مأموم لانه نساخته باشد

مساجد، پناه مؤمنان در حوادث غم انگیز زندگی است؛ اگراحساس مسئولیت اجتماعی در فرزندان مسجد پرورش یافته باشد

مساجد، سنگر مؤمنان در برابر هجوم شیاطین انسی و جنی است؛ اگر اهل جهاد و جبهه، کار مسجد را در دست داشته باشند

مساجد، پایگاه مقابله با انحرافات فکری و سیاسی است؛ اگر عالمان قرآنی و حدیثی در آن امامت کنند.
مساجد، بهترین پایگاه برای بهره گیری از اوقات فراغت نسل جوان است؛ اگر سیاست گزاران ورزشی و توپ پرستان عصر ما، مساجد را هم قربانی ورزش نکنند

مساجد، آموزشگاه همیشگی قرآن و علوم قرآنی است؛ اگر کارشناسان مخلص قرآنی و والدین گرامی نسل جوان را به این آموزشگاه های نور راهنمایی کنند.
مساجد، مقدس ترین پایگاه های اجتماعی انسان هاست؛ اگر پارک ها، فرهنگ سراها، گردش گاه ها و... فرصتی 
بگذارند

مساجد، کانون فریاد توحید و عدالت در دنیای شرک و بیداد است؛ اگر فرهنگ محمدی و سیره علوی در آن حاکم باشد

مساجد، جایگاهی برای رفع نیازهای شخصی و اجتماعی مسلمانان است؛ اگر پیوند مسجد و بازار به خوبی برقرار شود

مساجد، مادر انقلاب اسلامی، فرزند انقلاب اسلامی و یار و یاورانقلاب اسلامی و بزرگ ترین پشتوانه رهبری و زادگاه حوزه و بسیج و سپاه و مدرسه و دانشگاه های اسلامی است

رهبر بزرگوارانقلاب اسلامی، درباره نقش کارساز مسجد چنین می فرماید: 
اجتماع در مساجد را همچنان باید نگاه داشت، جوان ها مسجد را کلاس درس و صحنه رزم بدانند. به مساجد رو کنند. مساجد، خانه خداست و خانه بندگان خداست

مساجد، کلاس دین و درس سیاست و درس رزمندگی با دشمنان دین است

مساجد را گرم بدارید، محافل مذهبی را مانند دوران اختناق رژیم همچنان گرم نگاه دارید.

وظیفه ما در برابر مساجد

مساجد، نقش خویش را تاکنون به خوبی ایفا کرده اند ولی آیا ماهم نسبت به مساجد به مسئولیت های خویش عمل کرده ایم؟


اولین گام در تأسیس جامعه اسلامی، پایه گذاری مسجد است.

رسول اعظم(ص) در مدینه در اولین روزهای اقامتش دو مسجد قبا و مسجد النبی (ص) را پایه گذاری کرد. حال آیا یکصدم آنچه برای ورزش هزینه مالی و تبلیغاتی می کنیم، برای مساجد هزینه کرده ایم؟


آیا ورزش که تمام شبکه های تلویزیونی در خدمت آن است، بهتر از مساجد ایمان و اخلاق و دانش و بصیرت جامعه را پاسداری کرده است

ما وظایفی سنگین ولی ارزشمند و حیات آفرین در زمینه مساجد بر عهده داریم که فهرست وار به آن اشاره می شود:


1-تربیت امامان جماعت شایسته، چند برابر ائمه 
جماعات کنونی برای توسعه مساجد کشور و تأمین نیازهای فرهنگی مساجد

2-ساختن بیش از صدهزار مسجد، که هم اکنون با وجود حدود شصت هزار مسجد، کمبود فضای عبادی و فرهنگی در هر کوچه و خیابان به خوبی محسوس است

3-مرمت و بازسازی بیش از یک سوم مساجد موجود کشور، که به دلایل گوناگون قابل استفاده مطلوب نیست.

4-تجهیز و تأمین لوازم(روشنایی و گرمایشی و سرمایشی و فرش)و امکانات بهره برداری بهتراز مساجد. 

5-تربیت کادر فرهنگی مورد نیاز مسجد و حمایت از نیروهای داوطلب موجود.

6-تأسیس مرکزهماهنگی و رسیدگی به امور مساجد در سراسر کشور، تحت نظر رهبری بزرگوار انقلاب اسلامی و مراجع بزرگوار و حل وفصل مسائل تولیت، هیئت امناء، ائمه جماعات و کانون های فرهنگی و دیگر امور انسانی مساجد، و ایجاد ارتباط نزدیک بین مساجد سراسر کشور به صورت شعبه های یک نهاد ولایی و حوزوی.

7-نجات ورهایی مساجد از تعدد و تزاحم مدیریت های احتمالی.
هم اکنون در تعدادی از مساجد، متولی و هیئت امناء، در بعضی اوقاف، در بعضی کانون های وابسته به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، در برخی سازمان تبلیغات اسلامی ودر برخی خود امامان جماعت نقش اصلی را ایفا می کنند.
تدوین اساسنامه و آیین نامه و مقررات و تفکیک مسئولیت ها و توجیه دست اندرکاران مساجد، از اولویت های فرهنگی کشور است.

8-برگزاری همایش هایی در سطح بخش، شهر، شهرستان و در سطح مناطق و نواحی و محلات گوناگون کلان شهرها برای تبادل تجارب بین امامان جماعت، متولیان، هیئت امنای مساجد از مهم ترین نیازهای امروز است.

این کار با مشاوره وحسن نیت و استمداد از معتمدان مساجد و بدون تبلیغات و تشریفات و به تدریج امکان پذیراست.
آری خدمت به مسجد، خدمت به بشریت و خدمت به فرهنگ اسلامی و همکاری با حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) ومریم مقدس است. امیدواریم، این بازگشت عمومی نظامی و مردم به سوی مساجد، طلیعه اداره ی جهان براساس توحید و مسجد و عدالت باشد.

ان شاء الله.
والسلام.

پی نوشت ها :

1-خصال، ج1، ص 83.
2-همان، ص 69، بحارالانوار، ج80، ص 385، بیروت.
3-امالی، صدوق، ص 300.
4-بقره/114.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد