آموزش نماز

آثار و برکات نماز

آموزش نماز

آثار و برکات نماز

نماز جمعه

نماز جمعه

نماز جمعه

در مراسم هفتگی اجتماعی مسلمین، «نماز جمعه» جایگاه بالایی دارد و نه تنها یک عبادت، بلکه مظهر وحدت مسلمین و شکوه و عظمت اسلام است و آگاهی پیروان قرآن را بالا می برد و «نمازعبادی، سیاسی» می گردد.

در قرآن کریم در مورد نماز جمعه می فرماید:

«یا ایها الذین امنوا اذا نودی للصلوه من یوم الجمعه فسعوا الی ذکرالله و دزوا البیع»

ای کسانی که ایمان آورده اید وقتی به نماز روز جمعه ندا داده می شود، به سوی یاد خدا بشتابید و داد و ستد را رها کنید.

کیفیت نماز جمعه

نماز جمعه در عصر غیبت، واجب تخییری است و انسان می تواند بین نماز جمعه یا ظهر انتخاب کند.

نماز جمعه دو رکعت است و حتما باید به صورت جماعت خوانده شود. پیش از نماز دو خطبه واجب است که خطیب، در آن ها علاوه به تقوا، مسائل اجتماعی-سیاسی مسلمانان را هم باید بیان کند.

وقت به جا آوردن نماز جمعه، از آغاز ظهر تا حدود یک ساعت پس از اذان است و از آن دیر تر روا نمی باشد.

برای اقامه نماز جمعه بیاد حداقل 5نفر حاضر باشند و باید گفت که فاصله دو نماز جمعه نباید کم تر از یک فرسخ باشد.

گوش دادن به خطبه های نماز جمعه واجب است و شرکت نکردن در نماز جمعه بدون عذر، نشانه نفاق است. بهتر است که امام جمعه، در رکعت اول، پس از حمد، سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقین را بخواند.

رسول خدا(ص) فرموده است: خداوند با سوره جمعه، مومنان را گرامی داشته است، از این رو، پیامبر(ص) به عنوان بشارت آنان، جمعه را سنت کرده و به عنوان توبیخ منافقان، سوره منافقین را لازم دانسته است.


اهمیت نماز جمعه

در این باره احادیث زیادی نقل شده که در عین حال مجال پرداختن به آن ها نیست و لی برای اطلاع می توانید به منابع: بحار، وسائل، کنزالعمال مراجعه نمایید.

رسول خدا(ص) نماز جمعه را«حج مساکین» دانسته و آن را موجب آمرزش گناهان دانسته است. رسول خدا در آغاز هجرت وقتی به مدینه رسید، اولین نماز جمعه را برای مردم اقامه کرد و این اجتماع شکوهمند را پایه گذاری کرد.

این نماز، بعد سیاسی و حکومتی و معنوی دارد. خطیب(امام جمعه)، یا حاکم مسلمین است و یا کسی که از طرف رهبر به این سمت منصوب شده است. برکات و آثار سازنده تربیتی و اجتماعی این عبادت سیاسی بسیار زیاد است که من در این جا به برخی از آنها اشاره می کنم:

1- تقویت روحیه برادری:

تا به حال فکر کرده اید که برای چه مردم از هر جایی در یک مصلا جمع می شوند و با رنگ ها و نژاد های مختلف کنار یکدیگر می نشینند؟ آن آثاری که در نماز جماعت یافت می شوند چندین برابر آن را می توان در نماز جمعه یافت.

2- تشکل نیروهای اسلامی:

این عبادت به نوعی مسلمانان را بر محور عبادت و نماز، تشکل و یک پارچگی می بخشد و مایه ترس و وحشت دشمنان اسلام و خنثی شدن توطئه های آنان می شود.

3- رشد فکری - سیاسی مسلمانان:

به مناسبت و اقتضای مطالب آگاهی بخشی که در خطبه های نماز جمعه بیان می شود، مردم از مسائل سیاسی کشور خود و کشورهای خارجه با خبر می شوند و با آشنایی هرچه بیشتر با وظایف اجتماعی خویش، در صحنه اجتماع حضور بیشتر می یابند.

4- تقویت روحیه جمعی:

با وجود این نماز مردم قطره قطره جمع شده و به دریای خروشانی تبدیل می شوند و باعث می شود تا فرد روحیه فرد گرا نداشته و روحیه اجتماعی پیدا کند.

5- مرکز بسیج مردم:

سنگر نماز جمعه، بهترین جای دعوت مردم به بسیجی شدن برای جهاد و دفاع و حل مشکلات اجتماعی و یاری رساندن به یکدیگر است. این قدرت عظیم مردمی که در نماز جمعه متجلی می شود، همواره مورد توجه بوده و هست.

پس بیایید تا ما هم همچون قطره ای به این دریای عظیم بپیوندیم.

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد