آموزش نماز

آثار و برکات نماز

آموزش نماز

آثار و برکات نماز

استفتائات اذان و اقامه | حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره)

استفتائات اذان و اقامه | حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره)

 

گفتن اقامه بدون اذان

350. آیا گفتن اقامه مشروط به گفتن اذان است یا مى  توان آن را بدون اذان گفت؟

ج. مشروط نیست.

 

«أشهد أنّ علیّا ولىّ اللّه » در اذان

351. آیا جمله  ى «أشهد أنّ علیّا ولىّ اللّه » جزو اذان و اقامه است و آیا ذکر صلوات و تحیّات بر انبیا ـ علیهم  السّلام ـ در اذان صحیح است؟

ج. بعید نیست مستحب بودن اقرار به ولایت امیرالمؤمنین على بن ابى طالب ـ علیه  السّلام ـ در اذان، در صورتى که به نیّت مطلوب بودن گفته شود و کامل ترین عبارتى که این جا گفته مى  شود آن است که اقرار به خلیفه ى دین بودن یا وصى بودن امیرالمؤمنین ـ علیه  السّلام ـ و ائمه طاهرین ـ علیهم  السّلام ـ در آن باشد و ذکر صلوات، مانعى ندارد. (مسأله 758 رساله)

 

بلند بودن صداى اذان

352. بلند بودن صداى اذان در صورتى که موجب آزار همسایگان شود چگونه است؟

ج. اگر اذیّت شدن بى جهت و غیر عقلانى است، مانعى ندارد و در غیر این صورت صداى آن را کم کنند.

 

صحبت کردن بین اذان و اقامه

353. آیا حرف زدن با دیگران بین اجزاى اذان و اقامه جایز است؟ اگر جایز است تا چه اندازه به صحت اذان و اقامه ضرر نمى رساند؟ و اگر جایز نیست آیا باید از سر بگیرد یا مى تواند به آن چه گفته شده اکتفا کند؟

ج. حرف زدن با دیگران در بین اجزاى اذان و اقامه جایز است، اگرچه مکروه است و اگر در حال اقامه باشد اعاده ى آن، مستحب است و اگر خیلى طول دهد که صورت اذان و اقامه به هم بخورد، از سر بگیرد.

 

قرآن خواندن یا دعا در بین اذان و اقامه

354. فاصله انداختن در بین بخش هاى اذان به وسیله ى قرآن یا دعا تا چه حدّ جایز است؟

ج. اگر خیلى طولانى نباشد، جایز است.

 

کفایت اذان و اقامه براى کسى که نماز را قطع مى کند

355. کسى براى نماز خود اذان و اقامه گفته است، در اوّل نماز برایش شک بین یک و دو پیش مى آید و بعد از تفکّر، نماز را قطع مى کند. آیا مى تواند به اذان و اقامه ى گفته شده اکتفا کند یا فاصله ایجاد شده، به صحت اذان ضرر مى رساند؟

ج. همان اذان و اقامه کافى است.

 

اذان و اقامه غیر امام در جماعت

356. آیا اذان و اقامه شخص دیگرى غیر از امام، در نماز جماعت کافى است؟

ج. اگر امام جماعت اذان و اقامه ى شخص دیگرى را بشنود براى نماز کافى است، اگرچه بهتر آن است که خودش بگوید و ثواب آن چند برابر است.

اضافه کردن شهادت به عصمت و مقام حضرت زهرا یا امامان ـ علیهم السّلام ـ

357. آیا مى توان شهادت به عصمت و مقام حضرت زهرا ـ علیهاالسّلام ـ یا امامان دیگر ـ علیهم  السّلام ـ را در اذان اضافه کرد؟

ج. آن را در ضمن صلوات یا دعاى صحیح مندرج کرده و بگوید.

 

شهادت ثالثه

358. گفتن شهادت ثالثه (علىٌّ ولىّ اللّه ) در اذان و اقامه و تشهّد به امید ثواب چه طور است؟

ج. در اذان و اقامه مانعى ندارد و در تشهّد احتیاط این است که مقصود خود را در صلوات دوّمى بیاورد: مانند «اللّهم صلّ على محمّد و آله الاوصیاء الائمة الاثنى عشر...».

 

اذان دیگرى غیر از اذان نماز و اعلام وقت

359. آیا به غیر از اذان اعلام وقت و اذان و اقامه ى نماز، اذان دیگرى نیز هست یا خیر؟

ج. مستحب است اذان در گوش راست مولود (نوزاد) و اقامه در گوش چپ او و نیز مستحب است اذان گفتن در گوش سیّى ء الخُلق و فرد بد اخلاق، اگرچه بداخلاقى او براى ترک خوردن گوشت تا چهل روز باشد و بهتر، اذان گفتن در گوش راست او است، و حکایت اذان هم مستحب است.

 

گفتن اذان و اقامه در نماز احتیاط

360. در نماز احتیاط که اذان و اقامه ندارد، اگر کسى عمدا یا اشتباهى آن ها را بگوید، نماز او چه حکمى دارد؟

ج. سهوا اشکال ندارد، به خلاف عمد.

استقبال در اذان و اقامه

361. معنى «استقبال در اذان و اقامه» چیست؟ آیا «استقبال» در اذان و اقامه شرط است یا خیر؟

ج. استقبال یعنى رو به قبله بودن، و در اذان و اقامه مستحب است.

 

اشتباه مؤذن در گفتن اذان پیش از دخول وقت

362. اگر مؤذّنى، به اشتباه، قبل از وقت اذان بگوید و سپس به اشتباهش پى ببرد، آیا لازم است به مردم اطلاع دهد یا خیر؟

ج. در صورت امکان تذکّر بدهد.

 

اذان رادیو و تلویزیون

363. آیا اذانى که از رادیو و تلویزیون جمهورى اسلامى پخش مى شود، براى اطمینان یافتن از حصول وقت نماز کفایت مى کند یا خیر؟

ج. حصول اطمینان مربوط به خود مکلّف است.

 

حرف زدن بعد از اذان و قبل از اقامه

364. بعد از اتمام اذان و قبل از اقامه، آیا مى  توان با دیگران صحبت کرد؟

ج. بله، مى توان مگر در نماز صبح که مکروه است.

 

اذان کودک نابالغ در نماز جماعت

365. کودکى که هنوز به سن تکلیف نرسیده است، آیا مى تواند اذان نماز جماعت بگوید یا خیر؟

ج. طفل اگر ممیّز باشد، اکتفا به اذان او براى جماعت مى شود.

 

گفتن اذان توسط عدّه ى زیادى به طور هم زمان

366. اگر در نماز جماعتى هم زمان با مؤذّن بقیه افراد حاضر در مسجد شروع به اذان گفتن بکنند، به گونه اى که به نظر برسد همگى به طور دسته جمعى مشغول اذان گفتن هستند، آیا این امر اشکالى به اذان نماز وارد مى کند یا خیر؟

ج. خیر.

 

اذان امام جماعت، اگر هیچ اذانى را نشنیده باشد

367. اگر امام جماعت، اذان اعلام وقت و اذان نماز جماعت را به دلیل دیر رسیدن به مسجد نشنود، آیا باید خود اذان بگوید یا لازم نیست؟

ج. اگر امام نشنیده ولو مأمومین شنیده باشند، براى امام جماعت کافى نیست.

 

کفایت اذان و اقامه امام جماعت از اذان و اقامه مأمومین

368. آیا اذان و اقامه  اى که توسط امام جماعت گفته مى  شود، از اذان و اقامه مأمومین کفایت مى  کند؟

ج. بله، کفایت مى کند، هر چند نشنیده باشند.

 

کفایت اذان و اقامه نماز جماعت براى نماز فرادا

369. اگر در مسجدى، توسط امام جماعت اذان و اقامه گفته شود و فرد دیگرى بخواهد نماز را فرادا بخواند، مى تواند به اذان و اقامه امام اکتفا کند، یا خود نیز بگوید؟

ج. اکتفا مى کند. (به مسأله  ى 762 رساله رجوع شود.)

 

سخن گفتن در بین اقامه

370. آیا سخن گفتن بین اقامه اشکال دارد؟

ج. کراهت دارد و در این صورت اعاده ى آن مستحب است.

 

اذان رادیو و تلویزیون به صورت زنده و یا غیر آن

371. اگر نمازگزار صداى اذانى که از رادیو و تلویزیون به صورت زنده و مستقیم پخش مى  گردد بشنود، مى تواند به آن اکتفا کرده و فقط اقامه بگوید؟ اگر به صورت غیرزنده پخش شود، چه طور؟

ج. با فرض این که مثل پخش بلندگو است، اکتفاى به آن مانعى ندارد؛ ولى اگر این گونه نباشد، بى اثر است.

 

منبع : مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد