آموزش نماز

آثار و برکات نماز

آموزش نماز

آثار و برکات نماز

احادیث پیرامون اذان

احادیث پیرامون اذان

اذان به خاطر خدا قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:المؤ ذن المحتسب کالشاهر بسیفه فى سبیل الله القائل بین الصفین ؛ اذان گویى که به خاطر خدا اذان بگوید، مانند کسى است که در راه خدا شمشیرش را از غلاف بیرون مى آورد، و بین دو صف (کفر و اسلام ) جنگ مى کند. 
(بحارالانوار، ج ۸۱، ص ۱۴۹)


نخستین اذان گو قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:ان اول من سبق الى الجنة بلال … لانه اول من اذن ؛ بلال نخستین کسى است که به سوى بهشت پیشى گرفت ، چون که او نخستین کسى بود که اذان گفت . 
(وسائل الشیعه ، ج ۴، ص ۶۱۴)


شنیدن اذان و شرکت در نماز جماعت قال على – علیه السلام -:من سمع النداء فلم یجبه من غیر علة فلا صلاة له ؛ هرکه بانگ (اذان ) را بشنود و بدون علت بدان پاسخ ندهد، پس نمازى براى او نیست . 
(وسائل الشیعه ، ج ۵۵، ص ۳۷۵)


هنگام شنیدن اذان قال الصادق – علیه السلام -:اذن کلما سمعت الاذان کما یوذن الموذن ؛ وقتى صداى اذان موذن را شنیدى ، اذان بگو. 
(بحارالانوار، ج ۸۱، ص ۱۷۴)


اهل آسمان و شنیدن اذان قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:ان اهل السماء لایسمعون من اهل الارض شیئا الا الاذان ؛ همانا اهل آسمان نمى شنوند از اهل زمین چیزى مگر اذان را. 
(میزان الحکمه ، ج ۱، ص ۸۲)


مزد موذن قال على – علیه السلام -:لاباس ان یجرى علیه من بیت المال ؛ براى موذن از بیت المال مزدى بدهند، اشکالى ندارد. 
(بحارالانوار، ج ۸۱، ص ۱۶۱)


رفع بداخلاقى به وسیله اذان عن ابى عمیر، عن هشام بن سالم ، قال – علیه السلام -:و من ساء خلقه فاذنوا فى اذنه ؛ کسى که اخلاقش بد است در گوش او اذان بگویید. 
(میزان الحکمه ، ج ۱، ص ۸۴)


اذان و اقامه در گوش نوزاد 
قال الصادق – علیه السلام -:المولود اذا ولد یوذن فى اذنه الیمنى و یقام فى الیسرى ؛ فرزند وقتى به دنیا آمد، در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه بگویید. 
(مکارم الاخلاق ، ص ۲۶۱)


نماز همراه با اذان و اقامه قال على – علیه السلام -:من صلى باذان و اقامة صلى خلفه صف من الملئکة لایرى طرفاه و من صلى باقامة صلى خلفه ملک ؛ هرکس که نماز خود را با اذان و اقامه بخواند، صفى از فرشتگان پشت سر او به نماز مى ایستد که دو طرف آن صف دیده نمى شود و هر کس نماز خود را با اقامه تنها بخواند، یک فرشته پشت سر او نماز مى گزارد. 
(ثواب الاعمال ، ص ۵۸)


دعاى بین اذان و اقامه قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:الدعاء بین الاذان و الاقامة لایرد؛ دعاى بین اذان و اقامه رد نمى شود. 
(شهاب الاخبار، ص ۴۴) 

حدیث در رابطه با اذان و نماز

پیامبر (ص): ثَلاثٌ لَو یَعلَمُ النّاسُ ما فیهِنَّ ما اُخِذنَ اِلاّ بِسَهمَةٍ حِرصا عَلى ما فیهِنَّ مِن الخَیرِ وَ البَرَکَةِ: اَلتَّذینُ بِالصَّلاةِ وَ التَّهجیُر بِالجَماعاتِ وَ الصَّلاةُ فى اَوَّلِ الصُّفوفِ؛سه چیز است که اگر مردم آثار آن را مى‏دانستند، به جهت حریص بودن به خیر و برکتى که در آنها هست، به قرعه متوسل مى‏شدند: اذان نماز، شتاب به نماز جماعت و نماز در صف اول.

کنزالعمّال، ح ۴۳۲۳۵

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد