آموزش نماز

آثار و برکات نماز

آموزش نماز

آثار و برکات نماز

چیزهایی که برای آنها باید وضو گرفت

برای شش چیز وضو گرفتن واجب است: 
اول: برای نمازهای واجب غیر از نماز میت. 
یادآوری 

- اگر پیش از وقت نماز به قصد اینکه با طهارت باشد وضو بگیرد و یا غسل کند صحیح است. 
توضیح المسائل، مساله‏320. 
- س: اگر قبل از وقت نماز برای آن وضو بگیرد،وضوی او صحیح است‏یا خیر؟ و در صورتی که صحیح باشد، آیا بین اینکه وقت نماز نزدیک باشد یا نه، فرقی هست‏یا خیر؟ 
ج: وضویش صحیح است و وضو قبل از وقت و بعد از وقت مستحب است. 
توضیح المسائل، مساله‏321. 
دوم: برای قضای سجده و تشهد فراموش شده، اگر بین آنها و نماز حدثی از او سر زده باشد;مثلا بول کرده باشد. 
توضیح 

الف) حدث به چیزی گفته می‏شود که اگر برای انسان پیش آید برای نمازش بایستی وضو گرفته و یا غسل نماید، که اگر حدث اصغر باشد برای نماز وضو می‏گیرد و اگر حدث اکبر باشد بایستی برای نمازش غسل کند; حدث اصغر آن است که سبب می‏شود انسان برای نمازش وضو بگیرد; مانند بول کردن و... و حدث اکبر آن است که موجب غسل می‏گردد; مانند جنابت و... 
ب) اگر انسان سجده و یا تشهدی را در نماز فراموش کند، دو صورت دارد: یا شک دارد که به جا آورده یا نه و یایقین دارد که انجام نداده است،اگر صورت شک باشد یا در محل است‏یا از محل گذشته، اگر شک کند و در محل باشد، بایستی به جا آورد و اما اگر شک کند و ازمحل آن گذشته باشد به شک خود اعتنایی نمی‏کند و اما اگر یقین داشته‏باشد که به جا نیاورده، چه در محل باشد و چه از محل گذشته باشد، بایستی برگردد و انجام دهد; مگر اینکه وارد رکن بعدی شده باشد; مثل اینکه وارد رکوع رکعت‏بعد شده باشد، که اگر وارد رکوع شده و یا بعد از آن یقین پیدا کند، در اینجا حق برگشتن ندارد و باید بعد از سلام نماز آن سجده یا تشهد را قضا نموده و بعد از آن هم دو سجده سهو بنماید. 
از مواردی که وضو گرفتن واجب است، جایی است که سجده و یا تشهدی را فراموش کرده و بعد از نماز هم از قضا کردن آن غفلت کرده و سپس وضوی او باطل شده و حدثی هم که وضوی او را باطل کرده حدث اصغر بوده که در این صورت وقتی یادش آمد، بایستی وضو گرفته و رو به قبله نشسته و یک سجده یا تشهد را قضا نموده و بعد از آن دو سجده سهو هم به جا آورد. 
سوم: برای طواف واجب خانه کعبه; 
چهارم: اگر نذر کرده یا عهد کرده یا قسم خورده باشد که وضو بگیرد; 
پنجم: اگر نذر کرده باشد که جایی از بدن خود را به خط قرآن برساند; 
ششم: برای آب کشیدن قرآنی که نجس شده یا بیرون آوردن آن از مستراح و مانند آن در صورتی که مجبور باشد دست‏یاجای دیگر بدن خود را به خط قرآن برساند، ولی اگر معطل شدن به مقدار وضو بی‏احترامی به قرآن باشد، باید بدون اینکه وضو بگیرد، قرآن را از مستراح و مانند آن بیرون آورد، یا اگر نجس شده آن را آب بکشد و تا ممکن است از زدن دست‏به خط قرآن خودداری کند و اما اگر ورق قرآن یا چیزی که احترام آن لازم است، مثل کاغذی که اسم خدا یا پیغمبر یا امام بر آن نوشته شده و یا ربت‏حضرت سیدالشهدا -علیه السلام در مستراح افتاده و بیرون آوردن آن - حتی با خرج کردن مبلغی امکان نداشته باشد، باید به آن مستراح نروند تا یقین کنند که آنها به کلی از بین رفته‏اند. 
یادآوری 

 تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید ) رساندن جایی از بدن، بدون طهارت (وضو، غسل یا تیمم) به خط قرآن یا اسم خداوند متعال، به هر زبانی نوشته شده باشد، حرام است و همچنین مس نام مبارک پیامبر و امام و حضرت زهرا -علیهم‏السلام اگر هتک و بی‏احترامی باشد، حرام است. 
توضیح المسائل، مساله‏317، 319. 
) در مورد آنچه که در یادآوری اول گفتیم فرقی نیست که آنچه مس می‏شود [از اسامی مقدس] در قرآن باشد یا در جای دیگر مانند بدن، روزنامه، الله [به صورت] طلا، و یا آرم جمهوری اسلامی و.... 
عروة‏الوثقی، فی غایات الوضوء، مساله‏8. 
) در کلماتی که بین قرآن و چیزهای دیگر مشترکند، ملاک قصد نویسنده است. 
عروة‏الوثقی، فی غایات الوضوء، مساله 9. 
) اگر روی چیزی که مس آن بدون طهارت حرام است، شیشه یا پلاستیک بکشند، مس آن اشکال ندارد. 
عروة‏الوثقی، فی غایات الوضوء، مساله 12. 
) مس غیر از خطوط قرآن، مانند حاشیه و جلد آن برای کسی که طهارت (وضو، غسل یا تیمم) ندارد، حرام نیست، اگر چه کراهت دارد و نه تنها مس حاشیه کراهت دارد، بلکه همراه داشتن آن هم بدون طهارت مکروه است و همچنین مس ترجمه قرآن به هر زبانی باشد، اشکالی ندارد به شرطی که اسمی از اسامی خداوند در آن نباشد; چون مس اسم خداوند متعال به هر زبانی که باشد، بدون طهارت حرام است. 
عروة‏الوثقی، فی غایات الوضوء، مساله‏16، 17. 
) جلوگیری بچه و دیوانه از مس خط قرآن واجب نیست، ولی اگر مس نمودن آنان بی‏احترامی به قرآن باشد، باید از کار آنان جلوگیری کنند. 
توضیح المسائل، مساله 318. 
) به مسائل 301، 303، 304، 305 توضیح‏المسائل مراجعه شود. 
) اگر یقین دارد که شروع به وضو گرفتن کرده است، ولی نمی‏داند که آیا آن را تمام کرده است‏یا نه، بایستی دوباره وضو بگیرد. 
عروة‏الوثقی، فی شرائط الوضوء مساله 49. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد