برای شش چیز وضو گرفتن واجب است:
اول: برای نمازهای واجب غیر از نماز میت.
یادآوری
- اگر پیش از وقت نماز به قصد اینکه با طهارت باشد وضو بگیرد و یا غسل کند صحیح است.
توضیح المسائل، مساله320.
- س: اگر قبل از وقت نماز برای آن وضو بگیرد،وضوی او صحیح استیا خیر؟ و در صورتی که صحیح باشد، آیا بین اینکه وقت نماز نزدیک باشد یا نه، فرقی هستیا خیر؟
ج: وضویش صحیح است و وضو قبل از وقت و بعد از وقت مستحب است.
توضیح المسائل، مساله321.
دوم: برای قضای سجده و تشهد فراموش شده، اگر بین آنها و نماز حدثی از او سر زده باشد;مثلا بول کرده باشد.
توضیح
الف) حدث به چیزی گفته میشود که اگر برای انسان پیش آید برای نمازش بایستی وضو گرفته و یا غسل نماید، که اگر حدث اصغر باشد برای نماز وضو میگیرد و اگر حدث اکبر باشد بایستی برای نمازش غسل کند; حدث اصغر آن است که سبب میشود انسان برای نمازش وضو بگیرد; مانند بول کردن و... و حدث اکبر آن است که موجب غسل میگردد; مانند جنابت و...
ب) اگر انسان سجده و یا تشهدی را در نماز فراموش کند، دو صورت دارد: یا شک دارد که به جا آورده یا نه و یایقین دارد که انجام نداده است،اگر صورت شک باشد یا در محل استیا از محل گذشته، اگر شک کند و در محل باشد، بایستی به جا آورد و اما اگر شک کند و ازمحل آن گذشته باشد به شک خود اعتنایی نمیکند و اما اگر یقین داشتهباشد که به جا نیاورده، چه در محل باشد و چه از محل گذشته باشد، بایستی برگردد و انجام دهد; مگر اینکه وارد رکن بعدی شده باشد; مثل اینکه وارد رکوع رکعتبعد شده باشد، که اگر وارد رکوع شده و یا بعد از آن یقین پیدا کند، در اینجا حق برگشتن ندارد و باید بعد از سلام نماز آن سجده یا تشهد را قضا نموده و بعد از آن هم دو سجده سهو بنماید.
از مواردی که وضو گرفتن واجب است، جایی است که سجده و یا تشهدی را فراموش کرده و بعد از نماز هم از قضا کردن آن غفلت کرده و سپس وضوی او باطل شده و حدثی هم که وضوی او را باطل کرده حدث اصغر بوده که در این صورت وقتی یادش آمد، بایستی وضو گرفته و رو به قبله نشسته و یک سجده یا تشهد را قضا نموده و بعد از آن دو سجده سهو هم به جا آورد.
سوم: برای طواف واجب خانه کعبه;
چهارم: اگر نذر کرده یا عهد کرده یا قسم خورده باشد که وضو بگیرد;
پنجم: اگر نذر کرده باشد که جایی از بدن خود را به خط قرآن برساند;
ششم: برای آب کشیدن قرآنی که نجس شده یا بیرون آوردن آن از مستراح و مانند آن در صورتی که مجبور باشد دستیاجای دیگر بدن خود را به خط قرآن برساند، ولی اگر معطل شدن به مقدار وضو بیاحترامی به قرآن باشد، باید بدون اینکه وضو بگیرد، قرآن را از مستراح و مانند آن بیرون آورد، یا اگر نجس شده آن را آب بکشد و تا ممکن است از زدن دستبه خط قرآن خودداری کند و اما اگر ورق قرآن یا چیزی که احترام آن لازم است، مثل کاغذی که اسم خدا یا پیغمبر یا امام بر آن نوشته شده و یا ربتحضرت سیدالشهدا -علیه السلام در مستراح افتاده و بیرون آوردن آن - حتی با خرج کردن مبلغی امکان نداشته باشد، باید به آن مستراح نروند تا یقین کنند که آنها به کلی از بین رفتهاند.
یادآوری
) رساندن جایی از بدن، بدون طهارت (وضو، غسل یا تیمم) به خط قرآن یا اسم خداوند متعال، به هر زبانی نوشته شده باشد، حرام است و همچنین مس نام مبارک پیامبر و امام و حضرت زهرا -علیهمالسلام اگر هتک و بیاحترامی باشد، حرام است. توضیح المسائل، مساله317، 319.
) در مورد آنچه که در یادآوری اول گفتیم فرقی نیست که آنچه مس میشود [از اسامی مقدس] در قرآن باشد یا در جای دیگر مانند بدن، روزنامه، الله [به صورت] طلا، و یا آرم جمهوری اسلامی و....
عروةالوثقی، فی غایات الوضوء، مساله8.
) در کلماتی که بین قرآن و چیزهای دیگر مشترکند، ملاک قصد نویسنده است.
عروةالوثقی، فی غایات الوضوء، مساله 9.
) اگر روی چیزی که مس آن بدون طهارت حرام است، شیشه یا پلاستیک بکشند، مس آن اشکال ندارد.
عروةالوثقی، فی غایات الوضوء، مساله 12.
) مس غیر از خطوط قرآن، مانند حاشیه و جلد آن برای کسی که طهارت (وضو، غسل یا تیمم) ندارد، حرام نیست، اگر چه کراهت دارد و نه تنها مس حاشیه کراهت دارد، بلکه همراه داشتن آن هم بدون طهارت مکروه است و همچنین مس ترجمه قرآن به هر زبانی باشد، اشکالی ندارد به شرطی که اسمی از اسامی خداوند در آن نباشد; چون مس اسم خداوند متعال به هر زبانی که باشد، بدون طهارت حرام است.
عروةالوثقی، فی غایات الوضوء، مساله16، 17.
) جلوگیری بچه و دیوانه از مس خط قرآن واجب نیست، ولی اگر مس نمودن آنان بیاحترامی به قرآن باشد، باید از کار آنان جلوگیری کنند.
توضیح المسائل، مساله 318.
) به مسائل 301، 303، 304، 305 توضیحالمسائل مراجعه شود.
) اگر یقین دارد که شروع به وضو گرفتن کرده است، ولی نمیداند که آیا آن را تمام کرده استیا نه، بایستی دوباره وضو بگیرد.
عروةالوثقی، فی شرائط الوضوء مساله 49.