آموزش نماز

آثار و برکات نماز

آموزش نماز

آثار و برکات نماز

پیشگفتار

نماز اساسی ترین رشته ی الفت و عالی ترین عامل محبّت بین بندگان و حضرت حقّ است .


نماز نور دل و صفای قلب و روح جان و سلامت روان و فروغ ذات عباد صالح خداست .


نماز واسطه ی محکمی است که تمام هستی انسان را به ملکوت هستی پیوند می دهد و به مانند آن ، برنامه ای را برای ربط دادن آدمی به حقّ و حقیقت نمی توان یافت .


نماز پناه بی پناهان ، سنگر جهادگران ، گلستان روح افزای عاشقان ، چراغ سحر مشتاقان ، نور وجود عارفان ، آرامش دل بینایان ، و سیر کمالی آگاهان است .


نماز زنده کننده ی جان ، ظهور دهنده ی حیات جاودان ، راز و نیاز دردمندان ، روشنی راه رهروان ، نور دیده ی بیداران ، سرمایه ی مستمندان ، دوای درد بی دردان ، نوای دل بی دلان ، دلیل گمراهان ، امید امیدواران ، سرّ حقیقی سحرخیزان ، سوز دل سوختگان ، حرارت روح افسردگان ، مایه ی بقای جان ، و دستگیره ی نجات انسان از تمام مهالک است .


نماز برتر از همه ی عبادات ، جامع تمام کمالات ، منعکس کننده ی کلّ واقعیّات ، منبع برکات ، و کلید قفل تمام مشکلات است .


  

نماز خمیر مایه ی حیات ، تزکیه کننده ی صفات ، علاج زشت ترین عادات ، آورنده ی حسنات ، تبدیل کننده ی سیّئات ، باعث کرامات ، منبع فیض و افادات ، نگهدارنده ی انسان از حادثات ، مانع سانحات ، و حقیقت کائنات است .


نماز عشق سالکین ، عبادتی آتشین ، کاری بی قرین ، بهترین معین ، خورشید اهل زمین ، مونس اصحاب دین ، امنیّت جان غمین ، و رحمت واسعه ی حضرت ارحم الرّاحمین است .


نماز واقعیّتی روحانی ، امر واجب حضرت سبحانی ، نفخه ی رحمانی ، جان انسانی ، و نور یزدانی است .


نماز هویّت ایمان ، حقیقت جهان ، طریقت جان ، قدرت انسان ، و مایه ی بهشت و رضوان است .


نماز چشمه ی زمزم روح ، ساغر معنوی صبوح ، فتح الفتوح ، توبه ی نصوح ،حضرت حق را ممدوح ، اجمال قرآن را مشروح ، و در طوفان حوادث کشتی نوح است .


بدون نماز خود را اهل حقّ و حقیقت مدان و رسیدن فیض خاص الهی را به سوی خود توقّع مدار .


اکسیر وجود منهای نماز بی سود است ، بی خبران از نماز بی خردانند و فراریان از این مقام گرفتار دام شیطانند .


ثروتمندانِ بی نماز فقیرند و تهیدستانِ با نماز از همه مستغنی تر . حقیقت و واقعیت همان است که عارف شوریده ی الوند ، حضرت باباطاهر ، فرموده :




خوشا آنان که اللّه یارشان بی ******************* که حمد و قل هو اللّه کارشان بی


خوشا آنان که دائم در نمازند ******************* بهشت جاودان بازارشان بی


زمانی که برنامه ی نوشتن رساله ای در مسئله ی نماز به این فقیر پیشنهاد شد گمان نمی بردم با کثرت مشغله ای که در جهت تبلیغ و نوشتن شرح صفحه ی 


سجّادیه تحت عنوان دیار عاشقان و نیز امور اجتماعی داشتم ، بتوانم از عهده برآیم ، ولی توفیق حضرت ربّ رفیق راه شد تا در حدّ استعداد و توان به پژوهش در این حقیقت عظمیه ی الهیّه برخیزم و آنچه را می توانم از کتاب الهی و گفتار معصومین در اختیار برادران و خواهران مسلمان بگذارم .


اینک از تفصیل دادن مقدّمه چشم پوشیده و با مرکب عشق و شوق آماده ی پرواز به فضای لایتناهی این عرصه گاه معنوی می شوم تا نماز را در فصولی چندتقدیم محضر عاشقان و علاقمندان کنم ،باشد که نمازگزاران بیش از پیش به این عمل ملکوتی توجّه کنند ، و اگر کسی خدای ناخواسته جدای از نماز است بامطالعه ی این سطور به نماز روی کند و خویش را از خزی دنیا و عذاب آخرت برهاند .

حسین انصاریان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد