آموزش نماز

آثار و برکات نماز

آموزش نماز

آثار و برکات نماز

شرایط کمال عبادت

غیر از شرط صحّت و شرایط قبول، شرایطی هم برای کمال عبادت است. یعنی اگر این شرایط 
باشد، عمل عبادی ارزشی فوق‏العاده و کمالی بالاتر خواهد داشت. عبادات واعمالی که 
شرایط زیر را داشته باشد، برتر وکامل‏تر است:
. مشکل‏تر بودن
در عبادت، باید دشواری آن را تحمل کرد و بر سستی و تن پروری غلبه یافت و به پرستشی 
عاشقانه و پیوسته پرداخت. علی‏علیه السلام فرموده است: «اَفْضَلُ الاَعْمالِ ما 
اَکْرَهْتَ نَفسَکَ عَلَیهِ» (33) بهترین کارها، عملی است که خود را (علی‏رغم عدم 
پذیرش نفس) بر آن وادار کنی.
آنکه در لحظات سخت، از رسول‏خدا حمایت ویاری کند.
آنکه با پای پیاده به سفر حج و زیارت برود.
آنکه با جان و مال، در راه خدا مبارزه کند.
آنکه در راه دین، سختی بیشتری تحمّل کند، از فضیلت بیشتری برخوردار است.
. نظم و تداوم
عبادت اگر برنامه‏های دائمی ومنظّم داشته باشد، بهتراست. در روایات آمده است که 
مؤمن، اوقات وکارهای خود را تقسیم می‏کند وبخشی را برای عبادت ومناجات با خدا قرار 
می‏دهد.
 تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید
. مهم‏تر بودن
در کارها باید اهمّ و مهمّ کرد و کارهای «مهمّ» را فدای کارهای «مهم‏تر» نمود.
وقتی بستگان انسان نیازمند هستند، چرا صدقه به دیگران؟
وقتی کارهای مستحب، به واجبات انسان ضرر بزند، چه نیازی به انجام آن‏ها؟
وقتی کاری، نفع عام‏تری دارد، چرا پرداختن به اموری که خیرش محدود و موقّت است؟
علی علیه السلام می‏فرماید:
«لا قُرْبَةَ بَالنَّوافِلِ اِذا اَضَرَّتْ بِالْفَرائِضِ» (34) هرگاه نمازهای 
مستحب، به نمازهای واجب ضرر برساند، دیگر آن نافله‏ها موجب قرب به خدا نخواهد شد.
. برکت داشتن
گاهی کمال یک عمل، در برکت داشتن آن است، یعنی کاری باشد که خیر و سود آن، جاودان و 
گسترده و باقی باشد، نه موقّت و گذرا.
. سبقت گرفتن
در کارهای نیک، پیشتاز بودن و شتاب به سوی صالحات و خیرات، امتیازات ویژه‏ای دارد.
پیوستن به اسلام در آغاز امر، برتر از مسلمان شدن در روزگار غلبه و قدرت مسلمین است. 
(35) به سوی نماز اوّل وقت باید شتافت. در کارهای خداپسند باید پیشقدم بود. تأکید 
بر «سارعوا» (36) و «سابقوا» (37) ، در قرآن و حدیث نشان آن است که سرعت و سبقت در 
عبادت مایه کمال عبادت است.
. نشاط و دوام
منافقان، نماز را با کسالت و بی نشاط می‏خوانند. (38) 
اهل شک، در عبادت‏شان دچار تردید و سستی می‏شوند.
عبادتی کامل‏تر است که همراه با نشاط، و برخوردار از استمرار و پیوستگی باشد. عملِ 
اندک و با دوام، برتر از کار زیادی است که انسان از آن ملول و خسته شود و دست بکشد.
خداوند، در توصیف عبادت فرشتگان فرموده است: شبانه روز، بدون خستگی، خدا را تسبیح 
می‏گویند. (39) 
. بصیرت و یقین
عملی که از روی بینش عمیق و آگاهی و یقین باشد، به مراتب برتر از کارهای سطحی و 
عبادت‏های تهی از یقین است. در حدیث می‏خوانیم:
«اِنَّ الْعَمَلَ الدّائِمَ الْقَلیلَ عَلَی الْیَقینِ، اَفْضَلُ عِنْدَاللّهِ مِنَ 
الْعَمَلِ الْکَثیرِ عَلی‏ غَیْرِ یَقینٍ» (40) 
عمل اندک ولی پیوسته و مداومی که همراه یقین باشد، نزد خدا برتر از عمل بسیاری است 
که فاقد بصیرت ویقین باشد.
شرایط دیگری برای کمال عبادت وجود دارد که در این مختصر از آن‏ها می‏گذریم ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد