سجود نیز همچون رکوع، از ارکان نماز است.
سجده، جز برای خداوند جایز نیست. اگر بندهای به امر خدا سجده بر کسی یا چیزی کرده،
(102) و اگر فرشتگان، سجده بر آدم کردند، (103) در واقع در برابر خداوند سجده کردهاند
و اطاعت امر او به جا آوردند.
سجده، تذلل و اظهار کوچکی و خاکساری در برابر خداست. مگر نه اینکه همه آفریدگان در
پیشگاه امر او و عظمت او ساجدند؟ مگر نه اینکه آفریدگان زمین و آسمان مانند خورشید
و ماه و اختران و کوهها و درختان و حیوانات، و توده عظیم مردمان از برای خداوند
سجده میکنند؟ (104)
چرا ما، همسوی با همه کاینات، سجده بر خدا نکنیم.
در سجده نیز تسبیح خدا میگوییم و او را از هر عیب و نقص، و هر صفتِ بشری، و هر عجز
و ناتوانی، و از هر آنچه به ذهنمان خطور کند و تصوّر شود، منزّه و مبرّا میدانیم.
تسبیح گوی او نه بنی آدمند و بس
هر بلبلی که زمزمه بر شاخسار کرد
چرا ما در رکوع و سجودمان، تسبیحگوی آن ذات بیهمتا باشیم؟
در ثنایش، ذکر مرغان چمن
«سَبِّح اسْمَ رَبِّکَ الاَعْلی» بود
و مگر ما کمتر از گیاهان و مرغانیم؟
سجده، عالیترین درجه عبودیّت است. سجده بر زمین و آنچه از زمین است صحیح است و بر
خوراکیها و پوشاکیها و جواهرات حرام و نماز باطل است.
سجده، رمز بندگی است. پس باید همراه با تذلّل و خشوع و فروتنی و شکسته دلی و شکسته
نفسی باشد. اگر با اشک چشم همراه بود، چه بهتر! و اگر طولانی بود، فضیلتش بیشتر!
امام سجاد علیه السلام، زینت ساجدان و فخر عابدان بود. در سجده، چندان با توجّه نام
خدا را تکرار میکرد که وقتی سر بر میداشت بدن مبارکش غرق عرق بود. (105)
امام کاظم علیه السلام پس از نماز صبح سر بر خاک مینهاد و تا روز بلند شود و آفتاب
برآید، در حال سجده بود. (106)
ابراهیم خلیل، در اثر سجدههای طولانی به مقام «خلیل اللّهی» رسید. (107)
خداوند، یاران رسول خدا صلی الله علیه وآله را چنین معرفی میکند:
«تَرَیهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَناً» (108)
آنان را میبینی که در حال رکوعاند یا سجود، و امید به فضل خدا و خشنودی او دارند.
رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود:
سجده بسیار، گناهان را میریزد، آنگونه که باد برگ درختان را. (109)
سجده انسان، سختترین و کمرشکنترین حالت برای ابلیس است. مگر نه اینکه ابلیس، به
خاطر تکبّر و غرور، از سجده بر آدم امتناع کرد و رانده درگاه الهی و مطرود و ملعون
ابدی شد؟
سجده بر خاک کربلا، ثواب نماز را بیشتر میکند. تربت پاک سیدالشهدا، مکتب آزادی و
الهامبخش جهاد و شهادت است. سجده بر این تربت مقدّس، انسان را با فرهنگ عاشورایی
کربلا آشنا و مأنوس میکند.