به نماز بست قامت کــه نهــد بــه عـرش یارا |
ای داستان زلـف تـــــوام شب دراز کــــن
وز نیمه شب دریچــــه صبحـــم فراز کن
تا آسمان خم شده، بـــــا اشــــک اختـران
دیدم بر آستـــــان تـــو راز و نـیـــاز کن
از سوز دل به زمزمه دمســـــاز میشــــویم
با بلبلان شب، همه شــب نغمه ســـاز کن
زنگ شتــــر نـــــوازم و آهنــــگ کاروان
ای آرزوی حج و سفـــر در حجـــاز کن
صبح است،چشم وچشمک این اختران ببند
ای غنچههای گل به رخت چشم باز کن
!
وقت است دست و روی بشـویم، نمـــاز را
مریم نشسته بر لـب جـــــو دستماز کن
صلا زدند که برگ صبوح ساز کنید
به ساز مرغ سحر ترک خواب ناز کنید
میخمار شکن میدهند کز سرها
خمار چون شکن زلف یار باز کنید
سرود بدرقهی کاروان شب خوانید
بـــر در میــکــده از روی نیـــاز آمــــدهام
پیش اصحاب طریقت به نماز آمدهام
از نهــــانخــــانه اســــرار نــــدارم خبــری
به در پیرمغـان صــاحب راز آمــدهام
از سـر کوی تو رانــدنــد مــرا بــا خــواری
با دلی سوخته از بــادیه بــاز آمــدهام
صوفی و خرقة خود، زاهد و سجاده خویش
من سوی دیر مغــان نغمه نواز آمدهام
بــا دلــی غمــزده از دیــر به مسجـد رفتــم
به امیدی هِله با سوز و گـداز آمـدهام
تــا کنــد پــرتــو رویـت بـه دو عـالم غوغا
بر هر ذره به صــد راز و نیــاز آمدهام
امام خمینی(رحمة الله علیه).
نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند که بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، و دیگر هیچ پلیدی باقی نمی ماند.
حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله):
۱٫ الصَّلاة مِعرَاجُ المُؤمِن نماز، معراج مؤمن است.
کشف الاسرار، ج ۲، ص ۶۷۶
2. الصَّلاة نُورُ المُؤمِن
نماز نور مؤمن است.
نهج الفصاحه، ص ۳۹۶
3. عَلَمُ الایمَان الصَّلاةعلامت و نشانه ایمان نمازاست.
شهاب الاخبار، ص ۵۹
ردیف | موضوع |
---|---|
1 | آموزش نماز |
2 | وضوء |
3 | تیمم |
4 | اذان |
5 | اقامه |
6 | نماز صبح |
7 | نماز ظهر |
8 | نماز عصر |
9 | نماز مغرب |
10 | نماز عشاء |
ردیف | موضوع |
شخصیت در تعریف روانشناسی و روانپزشکی ، معرف مجموعه ای از صفات ، رفتارها ، افکار و تمایلات عاطفی و هیجانی هر فرد می باشد ، که او را از دیگران متمایز می کند .
پروردگارا! صبر و شکیبایی را بر ما فرو ریز و قدمهایمان را (در زندگی) ثابت و پایدار نما.
شخصیت در تعریف روانشناسی و روانپزشکی، معرف مجموعه ای از صفات، رفتارها، افکار و تمایلات عاطفی و هیجانی هر فرد می باشد، که او را از دیگران متمایز می کند.
دانش امروز، عوامل شکل دهنده شخصیت انسان را در دو گروه درونی و بیرونی، طبقه بندی می نماید. صرفنظر از عوامل درونی و جسمی تاثیر گذار بر روی شخصیت ( از جمله مسائل ژنتیکی، وضعیت فیزیکی و ظاهری بدن، مسائل هورمونی و شیمیایی و...) عوامل بیرونی (محیطی) نقش عمده ای را در شکل دادن به شخصیت انسان ، ایفا می کنند.
این عوامل بیرونی شامل:
1. تاثیر والدین و خانواده
2. عوامل فرهنگی ـ اجتماعی
3. تجارب زندگی می باشند و تاثیر هر کدام از این عوامل بر شخصیت انسان توسط مطالعات متعدد پژوهشی به اثبات رسیده است.
«فرض الله الایمان تطهیرا من الشرک، و الصلاة تنزیها عن الکبر، و الزکاة تسبیبا للرزق، و الصیام ابتلاء لا خلاص الخق، و الحج تقربة للدین، و الجهاد عزا للاسلام، و الامر بالمعروف مصلحة للعوام و النهى عن المنکر ردعا للسفهاء»(1)؛ خداوند، ایمان را براى پاک شدن دلها از آلودگى کفر و شرک، و نماز را براى پاک بودن از سرکشى و نافرمانى واجب کرد، زکات را وسیلهای براى روزى مستمندان، و روزه را وسیلهای براى آزمایش اخلاص بندگان قرار داد، حج را براى نیرومند شدن دین، و جهاد را براى شکوه و سربلندى اسلام واجب ساخت، امر به معروف را بخاطر اصلاح توده ناآگاه مردم، و نهى از منکر را براى باز داشتن افراد بىخرد، از کارهاى زشت و گناهآلود مقرر کرد.
شرح:
احکام دین اسلام، با تمام جزئیات خود، دستورهایى هستند که خداوند براى بندگان مؤمن خود مقرر کرده است. از اینرو، انجام دادن این احکام، وظیفه حتمى و قطعى مسلمانان است، و یک مسلمان مؤمن کسى است که دستورهاى واجبالاجراى خداوند را، بدون چون و چرا انجام دهد، و درباره آنها دچار هیچگونه شک و تردیدى نشود، هیچگونه سؤال و جوابى نکند، و هیچگونه دلیل و برهانى نخواهد.
با این حال، گاهى پیشوایان معصوم و امامان بزرگوار ما، علت منطقى و فلسفه فردى و اجتماعى این دستورها را تشریح کرده و درباره هر یک، توضیح کافى دادهاند. تا هم غیر مسلمانان، به منطقى و مستدل بودن دستورهاى اسلام پى ببرند و بتوانند با دستورهاى ادیان دیگر مقایسه کنند، و هم مسلمانها، با فلسفه احکامى که انجام میدهند آشنا شوند و فواید سازنده، آنها را بهتر و بیشتر بشناسند.
امام علی(علیهالسلام) نیز، در این جملههاى کوتاه و پر معنى، فلسفه ایمان، نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، امر به معروف، و نهى از منکر را تشریح فرموده، و درباره واجب بودن هر یک، توضیحى دقیق و عمیق داده است.
پی نوشت:
1- حدیث 252 نهج البلاغه.
برگرفته از کتاب پندهاى کوتاه از نهج البلاغه، هئیت تحریریه بنیاد نهجالبلاغه .
نجاسات
نجاسات چند چیز است و از آن جمله است:
اول و دوم: بول و غایط حیوان حرام گوشتی که دارای خون جهنده است، یعنی حیوانی که اگر رگش را ببرند، خون از آن جستن می کند، مانند گربه و روباه و خرگوش و غیره. بلکه اگر مرغ یا حیوان دیگری به واسطه خوردن نجاست، حرام گوشت شده باشد، بول و غایط آن نیز نجس است.
سوم: مردار حیوانی که خون جهنده دارد، چه حلال گوشت و چه حرام گوشت. ولی اجزایی از حیوان مرده که مانند پشم و مو و ناخن، روح ندارد، پاک است.
چهارم: خون حیوانی که خون جهنده دارد، خواه حلال گوشت و خواه حرام گوشت.
پنجم و ششم: سگ و خوک بیابانی که همه اجزای آن ها، حتی موی آن ها هم نجس می باشد.
هفتم: شراب و هر چیزی که انسان را مست کند و در اصل، مایع باشد.
هشتم: آب جو.
«وضو»
وضو یکی از واجبات نماز است و عبارت است از شستن صورت و دو دست و مسح سر و مسح روی دوپا